ימי מחלה

חוק דמי המחלה 1976, מקנה לעובד זכות לקבלת דמי מחלה עבור ימי היעדרותו עקב מחלה.

תקופת הזכאות המירבית לדמי מחלה היא תקופה מצטברת של יום וחצי על כל חודש עבודה מלא בו עבד עובד במשכורת אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה. יום המנוחה השבועי, חגים שלא עובדים בהם, ימי אימון לשירות עבודה לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום, ימי אבל במשפחה וחופשת לידה יחשבו כימי עבודה רגילים לצורך תשלום דמי מחלה.

שיעור דמי המחלה

שיעור דמי המחלה נקבע לפי מספר ימי ההיעדרות, והוא עודכן לאחרונה בעקבות שינוי חקיקה שתוקפו מה- 1.4.2011. ביום ההיעדרות הראשון אין תשלום. ביום השני והשלישי, זכאי העובד ל 50%  משכרו וביום הרביעי ואילך זכאי לדמי מחלה בשיעור של 100% משכרו. תקופת מחלה לעובד במשכורת תכלול בתוכה את ימי המנוחה השבועיים וימי חג ואילו אצל עובד בשכר תקופת המחלה לא תכלול אותם.

אם עבד העובד בשכר לסירוגין ויותר משלושה חודשים יהיה זכאי לשכר לדמי מחלה לפי הנוסחא הבאה:

מס' ימי העבודה ברבע השנה המלאה ביותר במהלך 12 החודשים שקדמו למחלה, כפול ימי מחלתו למעט ימי מנוחה וחגים, חלקי מספר ימי העבודה באותה רבע שנה.

עובד לסירוגין שטרם עבד אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה תקופה של שלושה חדשים, יהיה זכאי לדמי מחלה לפי הנוסא הבאה: ממוצע שבועי של ימי עבודתו בתקופת העבודה שקדמה למחלה, כפול מספר ימי מחלתו (למעט מנוחה וחגים), חלקי שש.

שכר העבודה לצורך חישוב שיעור דמי המחלה הוא השכר הקובע, קרי, שכר היסוד, בתוספת ותק, תוספת יוקר או פיצוי תמורת התייקרות, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית או מקצועית. כאשר משתכר העובד לפי תוצרת בתקופת המחלה ישתכר לפי חישוב ממוצע התוצרת ביום עבודה במהלך שלושת החודשים שקדמו למחלה.

על עובד הנעדר מעבודתו עקב מחלה למסור למעביד הודעה על היעדרותו בתוך שלושה ימים מיום ההיעדרות ולהמציא תעודת מחלה חתומה על ידי רופא, שכוללת את שם החולה, מספר תעודת הזהות שלו, אבחון המחלה, התקופה בה לא יוכל העובד לעבוד, שם הרופא ומעונו ותאריך הוצאת התעודה.

מועד תשלום דמי המחלה זהה למועד קבלת המשכורת, בתנאי שאישור המחלה ניתן לפחות שבעה ימים לפני מועד התשלום. במהלך תקופת המחלה לא יוכל העובד לעבוד בעבודה נוספת בשכר.

חשוב לציין כי החוק אינו בא לגרוע מזכויות העולות מכורח הסכם, חוזה אישי, הסכם קיבוצי , צו הרחבה או נוהג ולכן תנאי הזכאות לדמי המחלה ואופי התשלום ייקבעו קודם כל על ידי מקורות אלו.

למשרדינו נסיון רב בדיני עבודה בכלל ובסוגיות הקשורות בימי מחלה בפרט. לשאלות וייעוץ משפטי בנושא דמי מחלה ניתן ליצור קשר לתיאום פגישה.