מלאו טופס לחזרה

תנאים להכרה בתאונת עבודה לעצמאי

מהם תנאים להכרה בתאונת עבודה לעצמי? כן, גם מעסיקים (עצמאיים) זכאים לזכויות מהמוסד לביטוח לאומי. כל עובד במדינת ישראל, הן עצמאי או שכיר זכאי לסל זכויות בהינתן הכרה בתאונת עבודה. על מנת למצות את הזכויות כדין יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. יש שיגידו שאין כל כך הרבה הבדלים בין הליך להכרה בתאונת עבודה לעצמאי אל מול זה של שכיר, כאשר ההבדל הטכני הקיים בעיקרו הוא בפרוצדורה ויש שיגידו שאינו מהותי במיוחד.

האם לעצמאיים זכויות ביטוחיות מהמוסד לביטוח לאומי?

בשורה התחתונה, מי שחושב שלעצמאיים אין זכויות מהביטוח הלאומי – טועה. עצמאיים משלמים ביטוח לאומי בדיוק כמו שכירים, ובמקרים מסוימים אפילו יותר. על כן, עצמאיים רוכשים סל ביטוחי בריאות ועל פי כן מחזיקים בזכאות למגוון זכויות רפואיות במגוון הקשרים ומצבים. אין טעם להניח שאין טעם לתבוע את המוסד לביטוח לאומי, להפך – יש טעם להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי המתמחה בכך על מנת לעמוד על הזכויות כדין ולגלות את האופציות המשפטיות השונות.

כיצד לדרוש זכויות ותגמולים מהמוסד לביטוח לאומי?

על מנת לדרוש זכויות ותגמולים מטעם המסד לביטוח לאומי, על עובד עצמאי במדינת ישראל לעשות תהליך די דומה לזה הנדרש מטעם עובד שכיר. כאשר ישנם ניואנסים שונים בפרוצדורה, אשר כאמור, יש שיגידו שאין להם חשיבות מהותית. לשם דוגמה, טופס התביעה המוגש מטעם שני המעמדות יהיה שונה. עצמאי ימלא ויגיש טופס 283, אל מול טופס 250 שיתבקש להגיש עובד שכיר לשם אותה מטרה. ואילו, ישנם הבדלים טיפה יותר מהותיים בין המעמדות.

עובד עצמאי לא יחזיק בזכאות לתשלום דמי פגיעה מהמוסד עבור 12 הימים הראשונים הקשורים למחלה עקב תאונה. עובד שכיר דווקא כן יחזיק בזכאות עבורם. אם כי, דמי הפגיעה משולמים על ידי המעסיק בכל מקרה, כאשר עובד זכאי להם ומקבל אותם מהמוסד לביטוח לאומי (המוסד גובה זאת מהמעסיק ונותן לעובד).

חדל קשקשת ברשת.

באילו מקרים עצמאי זכאי לזכויות ותגמולים בעניין תאונת עבודת?

  1. העצמאי אכן עצמאי כמוגדר ומפורט בחוק
  2. העצמאי שילם דמי ביטוח לאומי
  3. העצמאי דיווח על פציעה באירוע הנחשב כתאונת עבודה או על מחלה הקשורה בעבודה

כיצד להוכיח עצמאות לעניין המוסד לביטוח לאומי?

אם כי, התנאים הללו אינם מהות הכל. לכל אחד מהם עולם תוכן. לדוגמה, יש להוכיח את התנאים לקיומם של כל תנאי. בהינתן הרצון להוכיח כי מדובר בעובד עצמאי שעסק במשלח ידו בתקופת הפציעה, בעיסוק קבוע ורציף לצורכי מחיה, יש לוודא קיומם של אחד מהתנאים הבאים:

1עיסוק במשלח יד לפחות 20 שעות שבועיות בממוצע. כאשר ההכנסה החודשית ממשלח ידו איננה פחותה מסכום המשתווה לשיעור של חמישים אחוזים מהשכר הממוצע במשק
2עיסוק במשלח יד לפחות 12 שעות שבועיות בממוצע. כאשר ההכנה החודשית הממוצעת ממשלח היד לא פוחתת מהסכום הקבוע בחוק.

כיצד להוכיח מעמד מבוטח עצמאי?

באשר לעניין דמי הביטוח הלאומי, יש להבהיר מי הוא עצמאי המבוטח בביטוח לאומי. ובכן, מדובר במי ששילם דמי ביטוח לאומי, בנוסף להיותו רשום ומדווח כעצמאי במוסד לביטוח לאומי כמו גם ברשויות המס. בהינתן מעורבות במקרה שעונה על הגדרת תאונת עבודה, לרבות פגיעה תוך כדי עיסוק במשלח יד ועקב כך, אפשר שתינתן הכרת נפגע עבודה.

מה לגבי קבלת הכרה בתאונת עבודה?

ולבסוף, יש להגדיר ולפרט מהי תאונת עבודה של עצמאי.

חוק הביטוח הלאומי כבר כולל הגדרה:

  1. אירוע תאונה
  2. תוך כדי עבודה ועקב העבודה

שני תנאים אלו, כמקשה אחת, נדרשים על מנת לקבל הכרה בפגיעה בעבודה. לרבות מקרים בהם העובד העצמאי היה בדרך אל העבודה או חזרה ממנה, או בנסיעות לשם עבודה, או בנסיעות ממקום עבודה אחד למשנהו. בהינתן פגיעה תוך עיסוק במשלח יד ועקב כך, עצמאי יכול לקבל הכרה בפגיעת עבודה.

יש לציין שתאונת עבודה יכולה להכליל, בהגדרתה, גם מחלות מקצוע כמפורט בחוק, כמו גם מקרים של מיקרוטראומה. מקרים, שמשרדי עורכי הדין, אריק ושות', אגב, הוכיחו והרכיבו תשתית ראייתית מנצחת עבורם בבתי המשפט בעבר.

לסיכומו של דבר

על כן, בהינתן הוכחת קיום התנאים להכרה בתאונת עבודה לעצמי, אפשר שתהיינה זכויות ותגמולים מטעם המוסד לביטוח לאומי.  בהינתן פנייה למוסד לביטוח לאומי, הגשת תביעה מתאימה וקבלתה, זכויותיו לתגמולים מגוונים, על פי הקשר התביעה, יוכרו. ואפשר שזה יקבל צורה של דמי פגיעה וקצבת נכות, על פי הקשר.

לקבלת מידע נוסף ואף לייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן ליצור כעת קשר עם משרדנו. משרדנו ייעץ וייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

הכרה בתאונת עבודה של שחקן כדורגל בתקופת הפגרה.

פרילנסרים.

דמי פגיעה.

חופש העיסוק.

חוק-יסוד: חופש העיסוק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן