מלאו טופס לחזרה

תביעות אפליה בעבודה

כל עת שהתרחשה התנהגות, התנהלות או התייחסות שונה לעובד (או עובד פוטנציאלי) על בסיס מעמד אישי, סטאטוס היריון (או היריון של בת זוג), גזע, סטטוס הורות, לאום, שירות מילואים, מין, נטייה מינית, גיל, דת או השקפות פוליטיות התרחשה אפליה אסורה על פי חוק. הדבר מזכה את העובד בעילת סעד לפיצויים. בכתבה זו נסקור קמעא מה זה בעצם אומר אפליה בעבודה ומה למעשה לא נחשבת אפליה אסורה על פי חוק.

Selection of the personnel. 3d illustration

מה החוק אומר על אפליה בעבודה?

החוק מגן על העובד מפני אפליה בכל עניין הקשור ל…

  1. קבלה לעבודה
  2. קידום בעבודה
  3. פיטורים
  4. תנאי עבודה
  5. תנאי פרישה
  6. הוצאה להכשרות
  7. הוצאה להשתלמויות מקצועיות

למעשה, החוק אוסר על עובד להפלות לא רק כי "יש לו משהו נגד עובד מסוים", אלא גם אם הוא מפלה כתוצאה מהערכת יכולתו של עובד מסוים לבצע את עבודתו על בסיס אחד הפרמטרים שציינו קודם. לדוגמה, גם אם מעסיק לא שונא גזע או לאום מסוים, הוא כן יכול להשתעשע עם המחשבה שעובד מסוים מאותו גזע או לאום לא יצליח לבצע את עבודתו במוקד מכירות, כי המבטא שלו לא יתיישב נאמנה עם הרגישויות השונות של לקוחות המוקד. ובכן, בין אם זה נכון ובין אם לאו, וגם אם לא מדובר בהעדפה אישית של המעסיק, עדיין מדובר באפליה בעבודה,  על פי ראות החוק.

החוק מגן על קבוצות שונות ואוכלוסיות מגוונות, לרבות…

  1. מבוגרים מתחת לגיל הפרישה
  2. נשים
  3. בעלי מוגבלויות
  4. בני מיעוטים

מה החוק אומר על אפליה על בסיס מגדרי?

בעולם הפסיקות מפרט עולם תוכן שלם של שאלות שלא ניתן לשאול נשים, לדוגמה, בעת ראיון קבלה לעבודה, מתוך הרצון להגן עליהן מפני אפליה בעבודה הקשורה למגדר או סטטוס הריון / הורות.  גם אם מדובר בשאלות שיכולות להיראות לגיטימיות לחלוטין, אפשר שמדובר בהתנהגויות שאין להעלות על הדעת, מתוך הרצון למנוע אפליה על רקע מין במקום העבודה. על כן, אין זה מקובל לשאול שאלות הנוגעות ל…

  1. תכנון משפחה
  2. תכנון היריון
  3. תכנון טיפולי פוריות

וכו'. זאת על מנת לא להיכנס לשיח על קבלת עובדת לעבודה בתנאי של הקמת משפחה, או אי הקמת משפחה בעתיד הנראה לעין.

מה לגבי פערי שכר על בסיס מגדרי?

זה לא הדבר היחידי שיש להקפיד עליו בתחום האפליה בעבודה, ואכן, הוגשו תביעות אפליה רבות בנידון פערי שכר. אחד החוקים הרלוונטי לתחום זה הינו "חוק שכר שווה לעובד ולעובדת". במסגרתו, אין אפשרות להעניק שכר X לעובד, ושכר Y לעובדת באם הם עובדים באותה עבודה, או בעבודה שהיא למעשה שוות ערך – אצל אותו מעסיק. כלומר, השכר אמור להיות שווה לפחות במידת מה. הוראה זו חלה גם על…

  1. שכר בסיס של העובדים
  2. כל מענק או גמול אחר הניתן תמורת העבודה המבוצעת
  3. כל רכיב נוסף בשכר לרבות טלפון, שעות נוספות, ביגוד, רכב וכו'

בהינתן הרצון להוכיח שהייתה פגיעה בזכות לקבל שכר שווה לעובד ולעובדת, אין צורך להוכיח דבר מלבד לספק את תלוש השכר המדובר. על המעסיק לספק הוכחה שאין כך הדבר, ואם הוא לא מוכיח את הרלוונטיות שבשוני בין תלושי שכר מדוברים, אפשר שזה יזכה את העובד/ת בסעד פיצויים גם ללא הוכחת נזק (מעבר להוכחת תשלום שונה).

מה החוק אומר על התאמת מקום העבודה לבעלי מוגבלויות?

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מגן גם על בעלי מוגבלויות, כמו גם חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. לצורך העניין, כל אדם עם…

  1. לקות פיזית
  2. לקות נפשית
  3. לקות שכלית
  4. לקות קבועה או זמנית אשר נחשבת כמגבילה את תפקודו באופן מהותי לפחות בתחום אחד בחייו

מוגן מאפליה בעבודה, על ידי חיוב המעסיק לקבלו, ולבצע התאמות עבורו הן בציוד, הן בשעות העבודה, הן בהכשרה וכו' – כל עוד לא מדובר "בנטל בלתי סביר", הטומן בתוכו את עלויות וטיב ההתאמה, גודל העסק, היקף הפעילות ואינדיקטורים אחרים. באם הייתה הימנעות מלהעסיק עובד עקב הצורך להתאים את מקום העבודה לצרכי העובד, הרי שזו עילה לתביעת אפליה בעבודה. שכן, כל עוד לא מדובר בנטל בלתי סביר, ישנה בקשה לבצע את ההתאמות המתבקשות.

מתי יש עילה לתביעה ומתי לא?

אנחנו יכולים להמשיך ולדבר על סוגי אפליות שונות שניתן לפגוש במקום העבודה, לפחות מראי החוק. ועם זאת, ישנם מקרים בהם אכן ניתן להבחין (לפי ראות החוק, כאמור) בין עובדים שונים, ולא ייחשב זאת לאפליה בעבודה. הדבר נוגע בשונות רלוונטית. במילים אחרות, על התביעה להוכיח שלא היה מדובר בשונות רלוונטית, על מנת לקבל את הסעד המתבקש. ניתן להתייעץ עם עורך דין מומחה לתחום זה, על מנת לבדוק אם יש בכלל קייס, ואם כן, מה הוא ממליץ לעשות בנוגע לזה. משרדנו מייעץ ומיצג לקוחות למעלה מ-20 שנה, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים. ניתן ליצור עימנו קשר לפגישה ראשונית ללא התחייבות.

 ויעיל.

פיטורים בזמן היריון או חופשת לידה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פיטורין בהיריון – עכשיו גם בכנסת(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אפליה במודעות דרושים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אפליה מחמת גיל בשוק העבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

העסקת בעלי מוגבלויות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן