מלאו טופס לחזרה

תאונה בעת פעילות נופש נחשבת כתאונת עבודה

האם תאונה שארעה בעת יום גיבוש של העבודה היא תאונת עבודה?

בית הדין האזורי לעבודה הכיר בתאונה אשר ארעה במסגרת פעילות נופש של העבודה – תאונת עבודה.

בית הדין עשה פרשנות לחוק הביטוח הלאומי, התואמת את צורת החיים ודפוסי העבודה היום וקבע כי במסגרת העבודה נוצרת שותפות בין המעסיקים לבין העובדים, לא רק במהלך יום העבודה, אלא אף מעבר לתחומיו הפיזיים של המפעל, כאשר המעסיקים אמונים על החשיבות בפיתוח יחסי אנוש והעמקתם, בגיבוש חברתי בין העובדים לבין עצמם, בין העובדים לבין המעסיקים ולמקום העבודה.

מטרה זו מוגשמת בין היתר באמצעות אירועי נופש וגיבושים חברתיים של העובדים ועל רקע זה מוכר יום גיבוש כפעולה נלווית לעבודה. בית הדין בבואו להכריע באירוע במסגרת פעילות נופש.

תאונת עבודה בוחן את הקשר או הזיקה, שבין הפעילות במהלכה נפגע העובד שהיא פעילות נופש טהורה, לבין היותה חלק אינטגראלי מפעילות נלווית לעבודה, שלמעביד יש אינטרס ישיר בקיומה. השיקולים העיקריים, האם הייתה חובה להשתתף באותו יום גיבוש לעובדים בצפון, האם למעביד יש אינטרס ישיר בקיום יום הגיבוש, האם הפעילות ביום הגיבוש הייתה בלבד פעילות נופש, האם הפעילות הספציפית שהעובד עשה בעת שנפגע הייתה חלק מהפעילויות במהלך יום הגיבוש והאם העובד הוא זה שמימן מכיסו את יום הגיבוש.

בחינת מכלול נסיבותיו של המקרה, ובחינת משקלם המצטבר של הסממנים המעידים על מעורבותו של המעביד ביום הגיבוש ובאחריותו לו, בא כדי למנוע מצב של הטבה גורפת לעובד בדרך של הכרה כתאונת עבודה, בכל תאונה בה נפגע בכל אירוע נופש.

יום גיבוש לעובדים מטעם בנק הפועלים                   

הסוגיה עלתה בפסיקת בית הדין – ועד עובדים של סניף בנק הפועלים תיכנן "יום גיבוש לעובדים" לעובדי הסניף, וזאת לכבוד כניסתו של מנהל חדש לתפקיד, אשר רצה להיות עם העובדים, להכיר אותם ולשאת בפניהם דברים. העובדים היו אמורים לרכב על סוסים ולהשתתף במשחקים שונים.

התובע, עובד הבנק מזה 27 שנים, השתתף ברכיבה על הסוסים, אשר במהלכה, השתולל הסוס ופתח בדהרה, התובע ניסה לעצור את הסוס, אך ללא הצלחה, וכתוצאה מהדהרה- התובע נפל מהסוס, גופו נחבט ונגרר על הקרקע, התובע נחבל בכתפו וידו, בגבו, ובחלקים נוספים של גופו.

במקרה זה הייתה חובה להשתתף באותו יום גיבוש, בשל העובדה שמנהל הסניף חייב, את העובדים להשתתף בפעילות, אמנם מנהל הסניף ניסח זאת בלשון בקשה, אך ברור כי כל עובד סביר בסניף הבין שמנהל הסניף מצפה ממנו להשתתף ביום הגיבוש.

התובע, אשר לא היה נוכח בישיבה של עובדי הסניף שבה ביקש מנהל הסניף שכל העובדים יבואו ליום הגיבוש, לא היה מודע לכך, ולא תכננן להשתתף ביום הגיבוש, אף קיבל טלפון מסגן מנהל הסניף אשר הודיע לו כי עליו להיות ביום הגיבוש, וההשתתפות הינה חובה. יום הגיבוש מומן ע"י ועד העובדים, אך לא מכיסו של העובד.

הרכיבה על הסוסים הייתה חלק אינטגראלי מהפעילות המאורגנת ביום הגיבוש, כי על פי התכנון, העובדים היו אמורים לרכב על סוסים, להשתתף במשחקי כדור שונים ובירי חצים מקשתות, לאחר מכן, תוכננה ארוחת ערב במסעדה שבמהלכה היה אמור המנהל החדש לשאת דברים בפני העובדים.

בשל כל אלו, בית הדין קבל את תביעתו של התובע וקבע שיום הגיבוש שנערך לעובדי הבנק היה בגדר פעילות נלווית לעבודה, ולפיכך, הכיר בפגיעתו של התובע כחלק מתאונת עבודה.

(ב"ל (נצ') 1072/05 מוחמד נדאף נ' המוסד לביטוח לאומי. (8.8.06). כב' הש' חיים ארמון, נ.ע.: מחמוד מלחם, נ.מ: אסעד עזאיזה)

תאונת עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

דמי הבראה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פיצויי פיטורים ללא קיום יחסי עובד מעביד(פתח בטאב חדש בדפדפן)

השפלה והתנכלות מצד הממונה – עילה להתפטרות בדין מפוטר(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מה לעשות במקרה של תאונת עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן