מלאו טופס לחזרה

שלילת פיצויי פיטורין

כפי שרבים מאיתנו יודעים, עם הפיטורין יש אפשרות לקבל פיצויים בגין הפסקת העובדה מיוזמת המעסיק, בהתאם לחוק פיצויי פיטורים. בחוק זה מוגדרות נסיבות במסגרתן עובד יכול להתפטר ולהיחשב בדין מפוטר, מבחינת התנאים הסוציאליים שהחוק מתנה לזכותו. בחוק מפורטים שני מצבים (בסעיפים 16 ו-17) המאפשרים שלילית פיצויי פיטורין. בהינתן קיום תנאים אלו, הרי שהליך שלילת פיצויי פיטורין אכן יכול להתקיים על פי חוק.

באילו תנאים ניתן לבצע שלילת פיצויי פיטורין על פי חוק?

אנחנו יודעים, פסקת פתיחה מסקרנת. אז מה הם 2 המצבים בהם ניתן לבצע בהם שלילת פיצויי פיטורין על פי חוק? להלן:

  1. באם נקבע שעובד לא יקבל פיצויי פיטורין במסגרת הסכם קיבוצי החל על מקום העבודה.
  2. באם מדובר בענף שאין בו הסכם קיבוצי, בית הדין האזורי לעבודה יכול להחליט כי פיטורי עובד התרחשו בנסיבות שיש בהן על מנת להצדיק שלילת פיצויי פיטורין ואף באופן חלקי. כאשר ניתן לייחס הנחיה זו, בדרך כלל, לעבירות משמעות חמורות ואף עבירות פליליות שהיה בהן לכדי גרימת נזק למקום העבודה.

עורכי דין מסוימים יגידו כי אף על פי שהוראות אלו יכולות להתאים למצבים מסוימים, ישנם מצבים שמעסיקים יכולים לעשות בהן שימוש ציני, ובלבד מתוך כוונה להימנע מתשלומי פיצויים. בייחוד אם מדובר בעובדים שהתפטרו מיוזמתם, ועוד בגין נסיבות המאפשרות להם לקבל תנאים סוציאליים כדין מפוטר. במקרה זה, שלילת פיצויי פיטורין איננה חוקית (אם כי זה כמובן עניין לדיון), ויש אפשרות לתבוע סעד במסגרת הליך משפטי בבית דין לעבודה. באם מדובר במקרה בו העובד אכן פגע במזיד במקום העבודה ואפשר יצירתו של נזק ממשי אולי בציוד, אולי ביחסי עבודה ואולי ביחס לשאר העובדים, בתי הדין יכולים לבדוק בשקידה וקפידה את היקף ונסיבות הנזק ולפסוק אם ראוי לשלול את פיצויי הפיטורין או לא.

על המעסיק להוכיח עבירה התומכת בשלילת פיצויי פיטורין?

הבה נביא את המקרה של בעלי חנות, אשר העסיקו מוכר בחנותם. במסגרת הליך ס"ע 17592-02-11, דן בית הדין בהעסקתו של המוכר מחודש מאי 2008, עד חודש אוגוסט 2010. כאשר המוכר פוטר מעובדתו, לא קיבל הוא פיצויי פיטורין ותבע את מעסיקיו בבית הדין לעבודה בירושלים. מה בעצם קרה שם?

  1. המעסיק טען כי התובע גנב ציוד וסחורה, בשווי העולה על הזכויות המגיעות כמפורט בכתב התביעה. הזכויות המפורטות כללו הפרשות סוציאליות, פיצויי פיטורים, פיצויי הלנת פיצויי פיטורים ודמי חגים.
  2. בית הדין החליט לקבל את התביעה וביקש מן המעסיק לשלם את פיצויי הפיטורים, לרבות פיצויי הלנת פיצויי פיטורים.
  3. בית הדין טען כי המעסיק לא הרים את נטל ההוכחה באשר לטענת הגניבה שהעלה. למעשה, המשטרה חקרה את תלונת המעסיק ואילו התיק נסגר, לפי הנטען, מפאת חוסר אשמה. על המעסיק היה להוכיח את הגניבה כעילה לשלילת הפיצויים, כמו גם את שיעורה וכו'.
  4. בשורה התחתונה: על מנת לבצע שלילת פיצויי פיטורין בעניין עבירה, במקרה זה, גניבה, על המעסיק להוכיח כי אכן התרחשה, ולא רק התרחשה אלא בהיקף שהמעסיק טוען. מדובר בחובת הוכחה שיש להרים במסגרת הליך משפטי על מנת להצדיק את השלילה.

האם המעסיק הצליח לבסס תשתית עובדתית לשלילת הפיצויים כחוק (ולפי הפסיקה)?

במקרה אחר, תבע נאמן כשרות את המאפייה בה עבד בשנים 1998 עד 2001 (תע"א 1553/08). העסקתו של נאמן הכשרות, התבקשה על ידי בד"ץ העדה החרדית, שהייתה בין הקהלים אשר הגיעו למאפייה. במועד מסוים של העסקתו, פוטר המשגיח ולאחר מכן החליט להגיש תביעה מול המעסיק לקבלת פיצויים. במסגרת ההליך:

  1. בית הדין ביקש להבחין באם היו יחסי עובד מעביד בין הצדדים. בית הדין החליט שאכן כן.
  2. לאחר שבית הדין החליט כי היו יחסי עובד מעביד בין הצדדים, ניתן היה לעסוק בעניין הפיצויים.
  3. הטענה הייתה, כי הפיטורים בוצעו לאחר מעילת העובד בתפקידו, לרבות שינה בזמן העבודה, התרשל בביצוע תפקיד כמשגיח, בהפרשת חלה וכו'. כמו גם, נטען לעיכוב הייצור במפעל.
  4. לטעם בית הדין נאמר כי בהינתן התרשלות בתפקידו, המשגיח עלול להכשיל את הרבים אשר נותנים אמון בהיותו משגיח כי המאכלים היוצאים מן המפעלים יעמדו בתנאי הכשרות ההלכתיים.
  5. המעסיק  הציג בפני בית הדין תעודה מטעם בד"ץ העדה החרדית. בתעודה היה אישור מבד"ץ העדה החרדית, המאשר את טענת המעסיק: הפיטורין בוצעו בעקבות הוראה ישירה של בד"ץ העדה החרדית. וזאת בעניין הפרת משמרת והתרשלות בביצוע העבודה, כמו גם, כשירותו של העובד לשמש כנאמן שירות נשללה.
  6. על כן, הונחה תשתית עובדתית בפני בית הדין, ולאור הפסיקות הקיימות, הוחלט כי אין לפסוק פיצויי פיטורים. בנוסף, התובע פוטר על פי הוראת בד"ץ העדה החרדית, ולא רק מפי שיקול דעתו של המעסיק.

לפרטים נוספים אודות הנושא, ניתן ליצור עימנו קשר ולקבל ייעוץ ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לעשרים שנה, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

שלילת פיצויי פיטורים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>איסור שכר כולל</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שכר קובע לפיצויי פיטורין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פיטורין שלא כדין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עבודה בשבת בחישוב פיצויי פיטורין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן