מלאו טופס לחזרה

פיטורין בזמן הריון

האם ניתן לבצע פיטורין בזמן הריון – והאם זה בכלל חוקי – כל זאת ועוד, בכתבה הקרובה, לרבות הגנות שונות שהחוק מעניק לנשים בהריון.

מהו חוק עבודת נשים?

הבה נתחיל עם התאכלס. החוק מגן על נשים "יופי טופי", כדרך סעיף 9 לחוק עבודת נשים.

מה הסעיף הנזכר לעיל בעצם מספר?

1אין למעביד אישור לבצע פיטורין בזמן הריון אלא אם קיבל היתר מיוחד מטעם משרד התעשייה והמסחר.
2שר התמ"ת לא יעניק אישור בעניין פיטורין בזמן הריון באם יהיה לו ברור כי מדובר בפיטורין המתבססים על עצם ההיריון ולא על תפקודה המקצועי של העובדת.
3החוק מגן על עובדת בהינתן וותק של שישה חודשים לפחות במקום עבודה. הן עבור עובדת זמנית, ארעית או קבועה.
4באם המעסיק נחשב כקבלן כוח אדם, פיטורין בזמן הריון נחשבים כפיטורין שחל עליהם החוק הנזכר לעיל, בהינתן כך שלעובדת 6 חודשי וותק במקום העבודה.
5באם עובדת בהריון עובדת כדרך קבלן כוח אדם אצל מעסיק אחר במשך לפחות 6 חודשים, הרי שבאחריותו של אותו מעסיק אחר לפעול למניעת פיטורי העובדת באם התבצעו בניגוד להנחיות החוק.

האם המעסיק יכול לפטר עובדת בהריון?

ועל אף כל ההנחיות הללו, יש לציין שלמעסיק יש אפשרות לפטר עובדת באם היא לא עונה על דרישות מקצועיות ותפקודיות גם בעת תקופת ההיריון. ועם זאת, על מנת לבצע פיטורים בהריון עליו להוכיח כי זוהי הסיבה האמיתית לפיטורין, ולא היותה של העובדת בהריון, או היות העובדת מפיקה פחות מהרגיל בתחום "הסביר" לאור תקופת ההיריון או בעקבות נכונותה לצאת לחופשת לידה. על כן, על מעסיק המעוניין לפטר עובדת בהריון, לאסוף ראיות התומכות בעילה המשפטית הבסיסית לביצוע הפיטורים, כמו גם לקבל היתר משר העבודה והרווחה, בהתאם. המשרד הממונה, יכול לבדוק ולבחון את הנסיבות פעם נוספת, על מנת לתמוך בשימור והגנת זכויותיה של העובדת מפני המצאת תירוצים וסיבות שרירותיות לפיטורין.

יש לציין, שהחוק מגן על עובדת בהינתן וותק של 6 חודשים לפחות במקום העבודה. ואילו, יש לציין, כי לפי סעיף 10א' לחוק עבודת נשים, על העובדת להודיע למעסיק על הריונה בחודש החמישי. מדובר בחלון הזדמנויות עבור המעסיק, לבצע את פיטורי העובדת מבלי להחזיק בהיתר ייעודי מטעם שר הרווחה. ואילו, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על הפליה על בסיס סטטוס הריוני. באם התרחשו פיטורין על בסיס נסיבות אלו, הרי שלרשות העובדת עילה לתביעה על פי חוק, במסגרתה אפשר שתוכל לקבל פיצויים.

פיטורים בזמן הריון

האם התובעת הצליחה לתבוע סעד פיצויים?

כמקרה לדוגמה, נביא את התיק של אידית, שעבדה אצל מוטי במהלך שנת 2006. במסגרת הליך עב 1864/08, בית הדין האזורי בחיפה קיבל את תביעתה לתשלומי פיצויי פיטורין בעניין פיטורין בזמן הריון כמו גם, קבלת הפרשי שכר עבור תקופת ההיריון בנוסף לפיצוי עבור עוגמת נפש.

כיצד הגיב בית הדין?

  1. בשורה התחתונה: בית הדין דחה את התביעה.
  2. בין הדין קבע כי הפיטורים לא התבססו על סטטוס ההיריון, אלא מטעמי חוסר שביעות רצון המעסיק מהתפקוד המקצועי של העובדת.
  3. בית הדין קבע כי מבחינתו לא נמצא חוסר תום לב. כמו גם קבע כי מבחינתו לא הייתה מטרה לחמוק מהוראות החוק בעניין פיטורין בזמן הריון, מבחינת המעסיק.
  4. על פי כן, לא היה בפיטורין מן האפליה המנוגדת לסעיף 2א' בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה.
  5. ועל פי כן, אין זכאות לפיצוי מטעם חוק זה.

האם התובעת הצליחה להוכיח אפליה בעקבות פיטורין בזמן הריון?

כך סוכם התיק של אידית. ואילו התיק של גברת שיוביץ (עב 703/02), הלך קצת אחרת. מדובר בעורכת דין, אשר החלה לעבוד כעורכת דין חדשה במשרד עורכי הדין. במקרה זה, קבלת המשכורת שלה לא הייתה כמוסכם. ככל הנראה, הסיבה לכך הייתה שהמשרד נטה לעכב תשלומי שכר, ואף התנה את ביצועי התשלום בקבלת התשלומים מהלקוח. גברת שיוביץ החליטה להתלונן בפני המעסיק על הלנת השכר. כשלבסוף, המעסיק החליט לפטר את הגברת. הגברת החליטה לתבוע את המעסיקים בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בעניין הלנת שכר כמו גם בעניין פיטורין בזמן הריון.

לאחר דיון בבית הדין, בית הדין החליט לדחות את תביעתה.

  1. בית הדין לא מצא קשר בין הפיטורין לבין הסטטוס ההריוני.
  2. בין הדין ציין כי לדעתו הטעם האמיתי למקרה הפיטורים היה בדרישות העובדת לתשלום שכרה, עד שהפכו למטרד בעיני המעסיקים. וזו לכאורה הסיבה שהפסיקו את קשרי העבודה עימה.
  3. בית הדין טען כי התובעת לא הניחה תשתית עובדתית משכנעת דיו על מנת להצביע על קשר סיבתי בין הפיטורים ממקום עבודתה לבין היותה בהריון.
  4. על כן, נפסק כי התביעה לפיצוי פיטורין בזמן הריון מטעם חוק עבודת נשים וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה נדחית.
עו"ד פיטורים בזמן הריון

לסיכומו של דבר, בהינתן פיטורין בזמן הריון או מחשבה על הנושא, ניתן ליצור קשר עם משרדנו למען קבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מתמחה בנושאים משפטיים שונים, מחזיק ברקורד מוכח של הצלחות כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

פיטורים בזמן היריון או חופשת לידה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>פיטורים בחופשת מחלה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות העובדת בעת שמירת הריון וחופשת לידה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פיטורים בהריון(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות עובדת בהריון(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>מחלות נפש – כתוצאה מתאונת עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן