מלאו טופס לחזרה

מקדם המרה לקצבה הפנסיונית

כשאנחנו מדברים על מקדם המרה לקצבה הפנסיונית, אנחנו מדברים על נתון מספרי. מה החשיבות של נתון מספרי זה? ובכן, ניתן להשתמש בו, על מנת לחשב את סכום קצבת הפנסיה החודשית, הרלוונטית לתשלום בתקופה שלאחר פרישה לגמלאות, להמשך חיי הגמלאי.

מהו מקדם ההמרה לקצבה פנסיונית?

מקדם המרה לקצבה הפנסיונית איננו נתון מספרי אחיד. מדובר בנתונים, או מקדמים, אשר יכולים להיות שונים ומשתנים בין חברות ביטוח, קופות גמל וקרנות פנסיה. לכל גוף אפשר שיהיו מקדמי המרה משלו. מה ניתן לעשות עם מקדם המרה לקצבה הפנסיונית? ובכן, לוקחים את הסכום שנצבר בחיסכון הפנסיוני בעניין הקצבה החודשית. ואז, מחלקים את כל הסכום במקדם ההמרה. התוצאה יכולה לשקף את סכום קצבת הפנסיה החודשית. כך, כפי שניתן להניח, מקדם המרה נמוך יותר, יכול להשפיע על קצבת פנסיה גבוהה יותר. ניתן לראות זאת כמעין יחס הפוך בין גובה הקצבה לגובה המקדם.

נניח שאדם צבר 10 מיליון ₪ בחסכון הפנסיוני. בהינתן מקדם המרה לקצבה הפנסיונית שעומד על 100, הרי שסכום הפנסיה החודשית שלו תחשוב בצורה זאת (אם נפשט זאת):

  1. 10 מיליון ₪ חלקי 100
  2. תוצאה: 100,000 ₪.

באם מקדם המרה לקצבה הפנסיונית עומד על 200, אזי שהחישוב יהיה כך:

  1. 10 מיליון ₪ חלקי 200
  2. תוצאה: 50,000 ₪.

כך, שאולי דוגמה זו הבהירה במעט את היחס בין מקדם ההמרה לסכום הקצבה.

מה יכול להשפיע על מקדם ההמרה לקצבה פנסיונית?

זה נחמד ומגניב שמקדם ההמרה יכול להשפיע כך על גובה הקצבה. השאלה היא, מה משפיע עליו? ובכן, ניתן למנות מספר גורמים עיקריים:

  1. תוחלת חיים: נתון זה לא נבדק על ידי מגדת עתידות, אלא על ידי לוחות תמותת אוכלוסייה, חישוב תאריכי לידה, מגדר ומצב משפחתי. תוחלת חיים ארוכה יותר יכולה להשפיע על נתון ההמרה. באם לוחות התמותה מבשרים על תוחלת חיים ארוכה יותר (לדוגמה, סביר שתוחלת החיים התארכה במאה זו בהשוואה למאה הקודמת), כך המקדם יכול להיות גבוה יותר. ישנן תוחלות חיים שונות (סטטיסטית) בין המגדרים, על פי כן גם נתון זה נכנס בשקלול. במסגרת סעיף זה, לוקחים בחשבון גם את גיל בני הזוג, שכן באם הפורש הולך לעולמו בני הזוג יקבלו את הקצבה להמשך חייהם.
  2. ריבית תעריפית: ריבית תשואה שנתית מינימלית שקרן הפנסיה חושבת שביכולתה להשיג על ההשקעית. ככל שהריבית התעריפית המגולמת במקדם תהיינה גבוהה יותר, מקדם הקצבה יכול להיות נמוך יותר.
  3. מסלול הפרישה: המגדיר את אחוז הקצבה שיקבלו בני הזוג.

מה הם סוגיו השונים של המקדם?

במסגרת הדיון על מקדם המרה לקצבה הפנסיונית, נוכל לציין גם סוגים שונים של מקדמי המרה. כמה סוגים? שניים.

  1. מקדם המרה מובטח
  2. מקדם המרה שאינו מובטח

מה כל זה אומר? ובכן, מקדם המרה הוא מקדם המכיל בתוכו תוחלת חיים. מדובר על סוג קבוע, הנקבע ביום ההצטרפות לפוליסה. יש בו התבססות על לוחות התמותה שהיו נכונים למועד ההצטרפות. לא ניתן לשנות אותו בהינתן שינוי בלוחות תמותה ותוחלת חיים. על מנת להבטיח את מקדם הקצבה, יש לכלול את רכיבי תוחלת החיים והריבית התעריפית באופן קבוע ולא ניתן לשינוי. אם אחד מהרכיבים איננו קבוע, המקדם לא מובטח.

באם המקדם מובטח, המבוטח מכיר את סכום הקצבה החודשית הצפוי עם הפרישה לפנסיה, בהינתן המשכיות עד יום הפרישה. יש לציין כי המקדם המובטח נתון בהגבלה כיום, וזאת לאור ממצאי מחקר מטעם אדף שוק ההון ביטוח וחיסכון. זה בחן את יכולתן של חברות הביטוח להתמודד עם הסיכון שמגיע עם מקדמי קצבה מובטחים. שכן, מדובר במקדמים הקבועים במועד ההצטרפות, גם כאשר תוחלת החיים ממשיכה לעלות. כך שהמקדם כביכול נמוך מכפי שהיה יכול להיות. על מנת לשמר את היכולת של החברות לעמוד בהתחייבותן לשלם קצבאות בטווח בארוך, משרד האוצר החליט להגביל את שיווק הפוליסות הללו לחבר'ה שמלאו להם 55 שנים לכל הפחות במועד פתיחת הפוליסה. ההחלטה התקבלה בראשון לינואר 2013.

מנגד, יש לנו מקדם המרה שאינו מובטח. כלומר, מקדם המרה לקצבה הפנסיונית אשר יכול להשתנות בהתאמה לעדכונם של לוחות תמותה ותחולת חיים, לאורך תקופת החיסכון הפנסיוני, אפילו לאחר הפרישה מהעבודה וקבלת הגמלה החודשית. כפי שניתן לצפות, מדובר במקדם שהשתלב לקרנות הפנסיה, כמו גם ביטוחי המנהלים וקופות הגמל, בכל תקופה שהיא לאחר שנת 2013. בהינתן מקדם המרה שאינו מובטח, אין המבוטח יודע את סכום הקצבה החודשית במועד הצטרפותו.

למידע נוסף אודות הנושא, ניתן ליצור קשר עם משרדנו כמו גם למען קבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

שכר טרחה ביטוח לאומי(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מימוש פוליסת ביטוח חיים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מימוש זכויות רפואיות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פנסיה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פיצוי לעובדת הרה שפוטרה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן