מלאו טופס לחזרה

מדריך להגשת תביעה

כפי שרבים מאיתנו יודעים, ניתן לקבל הכרעות ולאכוף את כוחו של החוק במסגרת דיונים משפטיים, בין אם מדובר בנושא שבין אדם לחברו או בין אדם למוסד לביטוח לאומי. על מנת להגיש תביעה באופן ראוי ועל פי התקנות, ניתן להבין מה הם החוקים, הכללים – וכיצד למעשה עושים זאת, על מנת שהתביעה תגיע למקומות הנכונים ותעלה לדיון כמתוכנן בלי טעויות מיותרות. במדריך זה להגשת תביעה, נסקור אספקטים מסוימים של התהליך. בכל עת, ניתן ליצור קשר עם משרדנו להרחבה וקבלת מידע נוסף.

הודעה מוקדת בעת פטירת מעסיק

היכן מגישים תביעות?

ראשית, הבה נעסוק במקום הראוי להגשת תביעה. במדינת ישראל ישנם 5 בתי דין אזוריים. אלו, מקבילים לבתי משפט מחוזיים. יש להגיש את התביעה למזכירות בית הדין, וזאת על בסיס כללי הסמכות העניינית והמקומית. מה זה בעצם אומר?

  1. לכל בית דין סמכות עניינית: כלומר, הנושאים שבית הדין מוסמך לעסוק בהם. כשמדובר על בית דין לעבודה, מדובר על תביעות שעילתן מכוח מערכת היחסים בין מעסיק לעובד (גם אם טרם הוכחו או מתבקש לדון במהותם). במילים אחרות, כדי לדון בעניינים שבין מעסיק לעובד, יש לוודא או להוכיח כי קיים קשר שכזה, על ידי מבדקים משפטיים שונים. ומכאן לדון בטענות הצדדים ולהכריע על פי ראות החוק, הפסיקה ו/או תקדים ייחודי מטעם בית הדין. עוסקים עצמאיים וקבלני משנה, בהינתן שלא הוכיחו יחסי מעסיק עובד, יגישו תביעות או בבית משפט השלום, או בבית המשפט המחוזי. זאת, בהתבסס על הסעד אותו הם מבקשים.
  2. לכל בית דין סמכות מקומית: במילים פשוטות, הנושאים הקשורים לאותו אזור מקומי שבית הדין מוסמך לדון בו. כלומר, באזור המקומי בו התבצעה העבודה, או בו נמצא מקום העבודה של העובד. באם מדובר בהליכים משפטיים שעילתם לא נוגעת ביחסי עובד מעביד, או תביעות אל מול קופות הגמל, הסמכות המקומית תינתן לבית הדין בקרבת אזור מגוריו של התובע.

מה כוללת הפרוצדורה?

זה לא יהיה מדריך להגשת תביעה, מבלי מעט שיח על הפרוצדורה בעניין זה. ובכן, ברמת הבסיס, אלו הם הפרטים שחשוב לזכור (ולסגור), במסגרת הגשת תביעה, לרבות:

  1. תביעה מוגשת אל מול האישיות המשפטית הרלוונטית לנושא. וכן, זה יכול להיות אדם פרטי וזה יכול להיות תאגיד.
  2. יש לציין את השם המלא של אותה ישות. באם מדובר על תאגיד, השם יכלול גם את הסיומת "בע"מ". לרבות כתובת, מספר תעודת זהות / מספר רישום, וכו'.
  3. ישנם טפסים ייעודיים לכל נושא. לדוגמה: הגשת תביעה בנושא שכר, מכוח יחסי עובד מעסיק, יש להגיש באמצעות טופס תביעה לתשלום שכר עבודה (ט 703). תביעות לתשלום קצבה, או פיצויי פיטורים – לא יעשו שימוש בטופס זה. תביעה לפיצויי פיטורים, תעשה שימוש דווקא בטופס 705. תביעות לתשלומי קצבה ניתן להגיש על גבי טפסים שניתן לקבלם במזכירויות של בתי הדין האזוריים לעבודה.
  4. יש לצרף לתביעה את כל המסמכים הרלוונטיים (העתקיהם). באם מדובר על תביעת שכר, הרי שיש לצרף חוזי עבודה, תלושי שכר, רשומות של שעות עבודה וכל מסמך רלוונטי אחר, אם קיים.
  5. יש לפרט את כל המסמכים הרלוונטיים לתביעה, בטופס התביעה או ברשימה נספחת. בהינתן שטופס רלוונטי איננו ברשות התובע, ניתן לציין היכן הוא כן יכול להיות, למיטב ידיעת התובע.
  6. כפי שציינו קודם: יש לציין את הסמכות העניינית לדון בה, כמו גם בסעד המבוקש. יש להציג את העובדות שלדעת התובע, תומכות בהגשת העילה, כמו גם התאריכים הרלוונטיים עבורה. לדוגמה: בתביעת פיצויי פיטורים, יש לכתוב את התאריכים הנוגעים לתחילת והפסקת העבודה. לרבות סכום השכר האחרון, כמו גם הסיבה להפסקת עבודה.
  7. בית הדין יכול לדחות או למחוק כתב תביעה על הסף. באם דחה בית הדין את כתב התביעה, הרי שזה כמו לדחות את זכות התביעה של התובע. באם החליט למחוק בית הדין את כתב התביעה, הרי שניתן להגישה מחדש. באם דחה בית הדין את התביעה, יכול להיות שמדובר במקרה של היעדר סמכות בית הדין ליצור בה דיון, או אזכור לכך שכבר התנהל דיון בסוגיה וניתן עבורה פסק דין.
  8. את התביעה עצמה, יש להגיש למזכירות של בית הדין. את התביעה מגישים בלפחות שני עותקים. באם מדובר במספר נתבעים, יש לצרף עותק עבור כל אחד מהם. על התובע להחזיק באסמכתא להגשת התביעה, המהווה מעין חותמת על עותק מסירת התביעה.
  9. על מנת להגיש תביעה, יש לשלם אגרה לפתיחת התיק. מדובר באחוז אחד משווי התביעה. ישנן נסיבות בהן אין זה הכרחי. במקרה ומדובר בהליך דיון מהיר, מדובר באגרה של חצי אחוז משווי התביעה. תביעות תשלומי שכר עבודה, שרשם בית הדין יכול לדון בהן ויש לו הסמכות לכך, יהיו גם כן פטורות מאגרה. ביכולתו של בית הדין להעניק פטור מאגרה בנסיבות מסוימות, בהתאם להגשת בקשה.

להמשך שיח…

במסגרת מדריך זה להגשת תביעה, יכולנו להמשיך ולפרט, ולהיכנס לפרטים נוספים וחלקים נוספים, ועם זאת, בהחלט ניתן ליצור עימנו קשר ולקבל את המידע באופן ישיר וממקור ראשון. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים. בהינתן רצון להתייעץ עימנו ניתן ליצור קשר לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות.

שירותי החברה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

בתי דין לעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>דיני ביטוח</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תביעות ביטוח(פתח בטאב חדש בדפדפן)

לפרק בלי להתפרק(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן