מלאו טופס לחזרה

חופשת קיץ בחוק

מדריך לחופשת הקיץ – נא להצטייד בבגד ים, סנדלים וימי חופשה

הקיץ קרב ואיתו גם חופשת הקיץ של בתי הספר והגנים. רגע לפני הוצאת סכומי עתק על קייטנות, קדחת חיפושי ה"סידור" לילדים שבחופשה, הפעלת מכבש רגשות האשם על ההורים ותחינה בפני הבייביסיטר, כדאי שתדעו מה קובעים דיני העבודה באשר לחופשת עובדים.

חופשה שנתית

זכות העובד לחופשה שנתית מעוגנת בחוק החופשה השנתית 1951 והיא נקבעת לפי מכסת ימי חופשה אשר עולה יחד עם וותק העובד. עובד במשכורת חודשית, אשר שבוע העבודה שלו בן 5 ימים, יקבל 12 יום חופשה בשנה, בעד ארבעת השנים הראשונות לעבודתו.

במידה ואורך שבוע העבודה הוא 6 ימים יקבל העובד 14 יום חופשה בארבעת השנים הראשונות לעבודתו. מניין ימי החופשה עולה עם הוותק עד שעובד בשנה ה- 14 לעבודתו באותו מקום עבודה יזכה ל- 28 יום חופשה. חשוב לציין כי מניין ימי החופשה השנתיים כולל בו את יום המנוחה השבועי.

חופשה ללא תשלום

מה קורה כאשר מחלות ילדים וחופשה של בתי הספר והגנים אילצו הורים להיעדר ממושכות ממקום העבודה?

הורים רבים מתמודדים עם מחלות רבות ונאלצים להפסיד מספר רב של ימי עבודה בשל כך. עובד יכול להשתמש בימי המחלה המגיעים לו לטובת מחלות הילדים. כל הורה זכאי לזקוף שמונה ימי מחלה להם זכאי על חוק דמי מחלה, לטובת היעדרות בשל מחלות ילדים שטרם מלאו להם 16 שנה. כל זאת כמובן בכפוף לאישור רפואי.

אם מיצית את ימי המחלה ואת ימי החופשה, ניתן לבדוק האם המעסיק נכון לתת לך חופשה ללא תשלום.  בהיעדר הסכם קיבוצי מיטיב, צו הרחבה או הוראה אחרת בחוזה העבודה, חופשה ללא תשלום (חל"ת) שלא לאחר חופשת לידה, מותנית בהסכמתו של המעביד ואינה מובאת בחשבון לטובת זכויות התלויות בוותק.

חודשי הקיץ וחודש אוגוסט במיוחד מהווים עבור חלק ניכר מהעסקים במשק תקופת האטה וזאת משום שהרבה מהגורמים עמם עובד העסק נמצאים בעצמם בחופשה. לכן ייתכן כי הבקשה ליציאה לחל"ת עשויה לשרת גם את האינטרסים של המעביד.

למי שחושש מאובדן ההכנסה, רצוי לזכור כי עלות הקייטנות עבור מספר ילדים יכולה להגיע לסכומים גבוהים מהמשכורת החודשית אותה מביא העובד.

האם המעביד יכול להוציא אותי לחופשה כפויה?

סעיף 9 לחוק החופשה השנתית קובע כי מעביד רשאי להכריז על חופשה מרוכזת במקום העבודה. אם מדובר בחופשה בת שבעה ימים או יותר, יש לתת לעובדים הודעה על כך, לפחות שבועיים לפני מועד ההוצאה לחופשה. המעביד רשאי לנכות את ימי החופשה הצבורים לטובת כל עובד בגין החופשה הכפויה.

עם זאת, לא יוכל מעסיק לקבוע עבור העובד מכסת ימי חופשה שלילית, קרי לנכות ימי חופשה עתידיים מהעובד. מעביד שירצה להוציא עובד לחופשה כפויה כאשר לא נותרו לו ימי חופשה, יצטרך לעשות זאת על חשבונו.

חיוב עובד לצאת לחופשת הבראה על חשבון דמי ההבראה

דמי ההבראה  ניתנים מכורח הסכם קיבוצי כללי במשק ומטרתם ההיסטורית הייתה לאפשר לעובדים לצאת לחופשה ולשוב למקום העבודה בכוחות מחודשים. מניין ימי ההבראה עולה בהדרגה ובהתאם לוותק, כאשר עובד במשרה מלאה בשנתו הראשונה, יקבל 5 ימי הבראה ובשנה העשרים לעבודתו יקבל 10 ימי הבראה אשר גובהם עומד כיום על 340 ₪ ליום. 

צו ההרחבה בדבר תשלום דמי הבראה אינו מתייחס לשאלה האם מעביד רשאי להוציא את עובדיו לנופש על חשבון דמי ההבראה במקום לשלמם ולפיכך סוגיה זו נדונה רבות בבית הדין. הפסיקה קבעה כי מעביד רשאי להוציא את עובדיו לנופש על חשבון דמי ההבראה כל עוד הוא מקפיד על שני התנאים הבאים:

  1. עובדיו קיבלו הודעה מראש על כך שהנופש יבוא על חשבון דמי ההבראה שלהם.
  2. עובדיו הסכימו על כך, בין אם בצורה מפורשת ובין אם בדרך של יציאה לנופש.

עובד אשר לא הסכים לכך, ישולמו לו דמי ההבראה כרגיל.

יתרה מזאת, קבע בית הדין כי לא ניתן להשתמש בנופש לטובת העברת השתלמות מקצועית או הרצאות הקשורות בעבודה וכי יש לאפשר לעובד ליהנות מחופשה "נטו".

אם הוצאות הנופש אינן מגיעות לגובה דמי ההבראה המגיעים לכל עובד, יהיה על המעביד לשלם לעובד את ההפרש.

דמי הבראה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עבודת נוער בחופשת הקיץ(פתח בטאב חדש בדפדפן)

דמי הבראה – תקציר מידע לעובד(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תיקון לחוק חופשה שנתית – ימי בחירה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חופשה? חופשה כפויה? על שום מה?(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן