מלאו טופס לחזרה

זכויות עובדי ניקיון

מקורן של זכויות עובדי ניקיון בחוקי מגן ספציפיים, לרבות זוכיות ייחודיות המגיעות מתוקף צוי הרחבה בענף. עם השנים, נחתמו עוד ועוד הסכמים קיבוציים אשר הרחיבו את יריעת הזכויות המוכרות לענף הניקיון.  באם ישנם מספר הסדרי עבודה אפשריים שיכולים לחול על עובד, לרבות אלו הנובעים מכוח החוק, חוזה העבודה האישי או ההסכם הקיבוצי, על מעסיק לנהוג על בסיס ההסדר המיטיב ביותר עם העובד.

מה לגבי זכויות שכר בענף?

על מנת להתחיל את הדיון אודות זכויות עובדי ניקיון, הבה נתמקד בסעיף השכר.

1בענף הניקיון, שכר המינימום הוא 5,300 ₪ לחודש עבור משרה מלאה, כאשר התעריף השעתי עומד על 29.12 ₪ לשעה. כאשר החל מה-1.1.17, שכר המינימום של עובדים בענף זהה לשכר המינימום במשק. השכר השעתי הוא תולדה של קיצור שבוע העבודה, וחילוק שכר המינימום ב-182 במקום ב-186. נקודה זו חלה עבור כל העובדים בענף, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי.
2שכר יומי בענף הניקיון, עבור עובד המחזיק במשרה חלקית, כאשר המעסיק חבר באיגוד הכל הארצי של מפעלי הניקיון והאחזקה בישראל, יחזיק בשווי של מינימום 3 שעות עבודה, גם אם אותו עובד עבד בפועל פחות שעות. זאת בהתאם לסעיף ח2 (4) בהסכם קיבוצי בענף הניקיון 1979.
3השכר בענף הניקיון יכול להאמיר כדרך הכללת תוספות שונות, להן עובדים בענף זכאים. לרבות תוסעפת עבור עבודה מיוחדת, תוספת עבור יום מפוצל ותוספת ותק.
4אין אפשרות להעניק שכר הנמוך ממידת המינימום.
5בהינתן צווי הרחבה והסכמים קיבוציים המסדירים שכר גבוה יותר, על המעסיק לשלם בהתאם שכר גבוה זה.

גמול שעות נוספות במסגרת זכויות עובדי ניקיון

עד כה לגבי היבט השכר. מה לגבי היבט השעות הנוספות? ובכן, כפי שרבים מאיתנו יודעים, בתחום זכויות בענף הניקיון, ישנה זכאות לגמול שעות נוספות לאחר שמונה שעות עבודה.

החל מהשעה התשיעית לעבודה, וכולל השעה העשירית, תהיינה זכאות לגמול בשיעור 125% מהשכר הרגיל עבור שעות עבודה אלו.

כאשר מהשעה השלישית ואילך, הגמול יעמוד על 150%. אם כי, מדובר בגמול עבור שעות נוספות התקף לימי חול בלבד. כאשר החוק מסדיר כי אין אפשרות להעסיק עובדים למעלה מ-12 שעות ביום.

מדובר בזכות הניתנת באופן אוטומטי על ידי המעסיק, או לפחות, זכות שהמעסיק נדרש לקיים ולממש על פי חוק. זאת באם, העובד עבד כאמור שעות נוספות. באחריות המעסיק לעקוב אחר השעות הנוספות ולהפריד בתלוש השכר בין שכר היסוד "הרגיל", לבין הגמול עבור אותן שעות נוספות.

התלוש אמור לפרט באופן ברור את מספר השעות הנוספות המדויק שיש בגינן גמול ייעודי לאותו חודש. אי תשלום הולם של שעות נוספות או אפילו תשלום שכר שמתחת לשכר המינימום חושף את המעסיק לתלונה ביחידת האכיפה של חוקי העבודה, כמו גם בתובענה לבית הדין האזורי בגין הפרת חוק שעות עבודה ומנוחה.

מה לגבי הגשת תביעות בנושא שעות נוספות?

בהינתן תביעת גמול שעות נוספות, מעסיק לא יכול טעון כי לא היה ולא נברא רק כי אותו מעסיק לא ניהל רישום כנדרש. במילים אחרות, על המעסיק להוכיח שהעובד אכן לא הועסק בשעות הנוספות שטוען. באם העובד הצליח להוכיח ואף באופן מינימלי גרסה עובדתית לגבי עבודה בשעות נוספות, המעסיק מתבקש לשכנע שלא כך הדבר, באם זו טענתו.

באם טענת העובד התקבלה, וטענת המעסיק לא – הרי שבית הדין יכול לחייב את המשיב בתשלום נוסף עבור גמול של עד 15 שעות נוספות שבועיות או 60 שעות נוספות חודשיות.

זכויות עובדי ניקיון – תוספת ותק לשכר

כאמור, קודם ציינו שישנן תוספות שכר מסוימות שיכולות לתרום להגדלת השכר המשולם לעובד. ביניהן, תוספת ותק. זכויות עובדי ניקיון מפרטות כי החל מהשנה השנייה במקום העבודה, תהיינה זכאות לתוספת וותק.

על מנת לחשבו, ישוקלל הנתון הגבוה מבין הבאים: וותק אצל המעסיק או וותק אצל מזמין השירות.

הדבר יכול להיות שימושי במיוחד, באם קבלנים עזבו או התחלפו ואילו העובדים נשארו באותו מקום עבודה. במקרה זה, אין הוותק מתאפס אלא מחושב לפי וותק כולל במקום עבודה פיזי. הדבר מחזיק גם אם מעסיק חושב להחתים עובדים על מסמך בהם אותם עובדים מסכימים לקבל הכרה כעובדים חדשים.

מה המשמעות לתוספת השכר?

  1. שנים 2-5: תוספת הוותק עבור כל שעת עבודה היא 0.35 ₪ לשעה.
  2. בשנה השישית ואילך: תוספת הוותק עבור כל שעת עבודה היא 0.46 ₪ לשעה.

לפרטים נוספים והמשך השיח אודות זכויות עובדים בענף הניקיון, ניתן ליצור קשר עם משרדנו.

משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

מאמרים נוספים שכדאי לקרוא:

חברות ניקיון.

מספר ימי החג שיש לשלם בענף השמירה ובענף הניקיון.

מספר ימי החג שיש לשלם בענף השמירה ובענף הניקיון.

אחריות משתמש.

צו הרחבה בענף השמירה.

שעות נוספות.

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן