מלאו טופס לחזרה

זכויות בענף האבטחה

במקרים רבים, חברות שמירה ואבטחה מעניקות שירותיהן למשרדי ממשלה, מוסדות ציבור וגופים פרטיים. יש שיגידו, שככל שהאיום הבטחוני (או התפישה של כך) מתגבר, כך הדרישה לאותם שירותים גוברת. העסקתן של חברות שמירה ואבטחה יכולה להתבצע כדרך מכרז באתרים המבקשים את שירותיהם. מתוך התחרות, חברות מסוימות יכולות להציע הצעות נמוכות דיו על מנת לזכות במכרז. החוק שומר, כדרך זכויות בענף האבטחה, על העובדים השונים, כך שזכויותיהם יישמרו גם בהינתן ניסיון החברות המעסיקות להציע שירותיהן בזול.

מדוע חשוב לשמור על זכויות בענף האבטחה?

במקרים רבים, משכורתם של שומרים ומאבטחים נושקת לשכר מינימום, ואין מציעים להם קביעות, אלא תקנים זמניים. במקרים מסוימים, אפשר שהעסקתם תתרחש כמספר חודשים, טרם הוצאה לחופש ואז קריאה לשוב לעבודה לאחר מספר חודשים. זאת על מנת למנוע הגדרת מעמד קביעות שיש בו זכויות סוציאליות מסוימות, אשר חברות המציעות שירותיהן בזול באופן יחסי, מעוניינות להימנע מלשלם על מנת להמשיך ולהציע הצעות זולות במיוחד במכרזים. 

בהינתן הפסד של חברה במכרז, אפשר שבמקרים מסוימים תיאלץ לפטר את עובדיה (בייחוד אם היא "מתפרנסת" על בסיס הצעות זולות מלכתחילה), או להציע להם אתרים חלופיים שזו מפעילה. ואילו, מעבר לאתרים חלופיים יכולה להוות הרעת תנאים, לרבות שינויים מסוימים במרחק מקום העבודה ממקום המגורים. במקרה זה, ניתן לאכוף זכויות בענף האבטחה ולבצע פעולות שונות, לרבות להתפטר בדין מפוטר ואף להגיש תביעות שונות על מנת לממש זכויות סוציאליות רלוונטיות.

זכויות עובדים בענף האבטחה

מה הן (לפחות חלק) הזכויות בענף האבטחה?

בשנת 2009, שר התמ"ת חתם על צו הרחבה. במועד זה, היה הסכם קיבוצי וצו הרחבה המעגנים ומגדירים זכויות בענף האבטחה לעובדים בו.

בין הדגשים המופיעים בו:

  1. לכל עובד תקופת ניסיון של 24 חודשים. לאחר מכן, ייחשב לעובד קבוע.
  2. שבוע העבודה הרלוונטי עומד על 5 ימים ו-43 שעות שבועיות.
  3. המעסיק אחראי להעביד תלוש שכר כל חודש, כאשר המועד המאוחר ביותר הוא המועד החוקי לתשלום השכר. בתלוש השכר יהיה פירוט מלא עבור התשלומים והניכויים, בצורה ברורה ומובנת. לרבות שכר יסוד שעתי, מספר שעות עבודה בחודש, החזר הוצאות נסיעה, גמול שעות נוספות גלובליות, גמול שעות נוספות מדווחות, תשלומי ימי חג, ימי הבראה, תעריף ליום הבראה, פירוט על כל ניכוי חובה או רשות וכל תוספת רלוונטית אחרת שאולי תקפה לעובד.
  4. המעסיק יספק לעובד טופס המפרט באופן ברור ובשפת העובד את כל תנאי העובדה של העובד.
  5. שכר היסוד לעובד בתחום זה יורכב משכר המינימום, בתוספת "שכר מינימום ענפי" בשיעור 2.5 אחוזים. לכל מעסיק יש אפשרות להעניק שכר גבוה יותר.
  6. בהינתן הזמנת עובד לביצוע עבודה, אך אי שיבוצו בעבודה מסיבות שאינן תלויות בו ומבלי מסירת הודעה מראש של שני ימי עבודה מלאים לפחות, העובד זכאי למלוא השכר שהיה מקבל בגין אותו יום עבודה. לרבות הוצאות נסיעה.
  7. מועד תשלום השכר יהיה נא עד ה-9 לחודש, לכל המאוחר וזאת בכפוף להנחיות חוק הגנת שכר.
  8. העסקת עובדים כפופה להנחיות חוק שעות עבודה ומנוחה. כל שעת עבודה נוספת לאחר 8 שעות עבודה ביום חול, למעט אלו הנחשבים ימי מנוחה שבועית, תעניק תוספת בהתאם לאותן הנחיות חוק. במקרים מסוימים, ובהסכמה כתובה מטעם העובד, המעסיק יכול להוסיף תוספת על סך 9 אחוזים (לפחות) משכר העבודה הרגיל המשתלם, עבור כל שעות העבודה באותו יום. זאת במקום לשלם עבור שעות נוספות עבור אותה העבודה אשר בוצעה במסגרת יום העבודה, במסגרת הפטור המתאפשר בשל כך. ניתן לבטל הסכם עבודה כזה על ידי מסירת הודעה מוקדמת של 30 יום, לצד השני, כאשר כל אחד מהצדדים רשאי לבטל הסכם שכר כולל שכזה.  הסדר שכזה ייערך בכתב ויישלח ממנו העתק, זאת לאחר החתימה, למועצת הפועלים בתחום העיסוק של העובד. אין הסדר זה חל על ימי מנוחה שבועית ו/או ימי חג. העסקה בימים אלו מזכה את העובד בתוספת 50% עבור כל שעת עבודה.
  9. ישנה זכאות לימי מחלה בתשלום, העומדת על 2 ימים עבור כל חודש עבודה במקום העבודה, או אצל אותו המעסיק. ניתן לצבור 24 ימי מחלה בשנה ולא יותר מ-130 לאחר ניכוי תקופה בעניינה התקבלו דמי מחלה, לפי חוק דמי מחלה.

ייעוץ וייצוג במשרד עו"ד אריק שלו ושות'

לפרטים נוספות אודות זכויות בענף האבטחה ניתן ליצור קשר עם משרדנו, אשר מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

פיצוי בסך 168 אלף שקלים לקב"ט משרד ממשלתי

חברות שמירה

הצעות תיקון לחוק עבודת נשים עלו לדיון טרומי

הצעות תיקון לחוק עבודת נשים עלו לדיון טרומי

נוהג במקום העבודה

צו הרחבה בענף השמירה

הגדרת עובד אבטחה בצו הרחבה

זכויות עובדי ניקיון(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תביעות כנגד חברות ביטוח(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן