מלאו טופס לחזרה

התאבדות כתאונת עבודה

רבים מאיתנו לא יודעים שניתן להכיר בהתאבדות כתאונת עבודה. ידוע כי תאונת עבודה המיוחסת לאובדן כושר עבודה, יכולה להקנות זכאות לגמלה מהמוסד לביטוח לאומי. ועם זאת, לא הרבה יודעים שאין זה מוגבל לנזק פיזי, אשר מיוחס לתאונת עבודה שארעה במקום העבודה או בהקשרו.  כלומר, ניתן לשאול, האם הדבר כולל גם "נזק נפשי", ככל שזה הניע למצבים רגשיים שהייתה בהם משאלת מוות ועל פי כן הובילה לניסיון התאבדות. או במילים אחרות, האם מוכרת התאבדות כתאונת עבודה ויכולה להיחשב כפגיעת עבודה לעניין קבלת גמלה מהמוסד לביטוח לאומי.

מהי תאונת עבודה?

נתחיל אפוא מהבסיס. סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי מפרט פגיעה בעבודה כתאונת עבודה או מחלת מקצוע. מהי תאונת עבודה? מקרה שאירע בהקשר של מקום העבודה. לרבות תוך כדי עבודה ו/או עקב עבודה.  בעוד מחלת מקצוע היא זו הנקבעה בסעיף 85 לחוק והתקנות המתוקנות בו. מעבר לכך, ישנו גם את עניין המיקרוטראומה (אשר משרדי עורכי הדין אריק שלו ושות' אכן מחזיקים ברקורד הצלחות מוכח בתחום זה – אך זה כבר נושא אחר). הפסיקה בארץ אימצה תחום זה. המיקרוטראומה נחשבת כחלק מסיווג הפגיעות שיכולות להיחשב כתאונת עבודה. מדובר על מצב של צבירת מספר פגיעות זעירות, אשר במצטבר יכולות לסמן נזק מצטבר. זאת בשונה ממצב בו הנזק קורה במסגרת אירוע יחיד.

 על פי הפסיקה, מתח נפשי ממושך, או מתח נפשי מתמיד לא נחשב כרצף של אירועים המוכרים כפגיעות זעירות ומצטברות על פי דוקטרינת המיקרוטראומה. במילים אחרות, הפסיקה לא הכירה במיקרוטראומה פסיכיאטרית. על כן, על מנת להוכיח "נזק נפשי", בהקשר של מקום עבודה, ולהכיר בו כתאונת עבודה, יש לייחס לו אירוע חריג או מאמץ מיוחד. עד כאן התאוריה, הבה נביא מקרה לדוגמה על מנת להביא את זה לקרקע.

האם דיכאון וניסיון התאבדות יכולים לקבל הכרה של תאונת עבודה?

נביא אפוא את סיפורו של בעל עסק עצמאי במסגרת הליך בג"צ 4690/97. בעל העסק דיווח על דיכאון ועל ניסיון התאבדות. בעל העסק ייחס זאת לתגובתו הנפשית הנבחרת אל מול התראות על חובות שקיבל מרשויות מס הכנסה. נטען כי בעל העסק החזיק בפרשנות, או בחשש, כי לא יצליח לעמוד בתשלומים לעובדים ולספקים. כמובן, הטענה לא הייתה כה סטרילית ונקייה כפי שהוצגה בפסקה זו, ועל כן נציין שערכנו את דבריו כך שייכתבו באופן מקצועי יותר. במסגרת ההליך המשפטי, הן המוסד לביטוח לאומי והן בית הדין האזורי לעבודה קבעו כי אין מדובר בתאונת עבודה. האם זה היה הסוף? ובכן, בית הדין הארצי לעבודה מצא לנכון להכריז כי נזק נפשי מתמשך אכן יכול להיחשב כתאונת עבודה, כאשר ישנה הוכחה לקשר סיבתי בין אותו "נזק נפשי" להקשר תעסוקה. מעבר לכך, הוחלט להגדיר כי כמו שהתאבדות או ניסיון התאבדות לאחר פגיעה פיזית קיבל הכרה של תאונת עבודה, גם התאבדות או ניסיון התאבדות לאחר פגיעה נפשית יכול לקבל הכרה כתאונת עבודה.

ובכן, במוסד לביטוח לאומי היו שלא אהבו את החלטת בית הדין הארצי לעבודה, והחליטו להגיש בג"צ בעניינה. בתחילת פסק דינו בג"צ מצא לנכון להצהיר כי עמדת בית הדין הארצי לעבודה מקובלת עליו. כלומר, מבחינתו ניתן להכיר במתח נפשי המזרים לדיכאון המזרים לניסיון התאבדות או להתאבדות – כתאונת עבודה. מעבר לכך, התווסף לקביעה כי אין סיבה להימנע מלהכיר בנזק נפשי כתאונת עבודה, גם בלי ניסיון התאבדות בפועל. כלומר, אין סיבה לעשות הבדלות בין מי שקיבל התקף לב או מצב דיכאוני, בהקשר למקום עבודתו.

האם בג"צ קיבל את טיעוניהם של יורשי בעל עסק להכיר בהתאבדות כתאונת עבודה?

האם זה היה הסוף והוכרה התאבדות כתאונת עבודה? ובכן, לא. בג"צ מצא לנכון להגיד כי האירועים שהובילו לדיכאון של בעל העסק בנסיבות של אותו תיק, לא נחשבים מבחינתו כרצף של אירועים זעירים, מבודדים ומאותרים בזמן. אירועים שניתן לשוות להם ערך של תאונה זעירה, על פי דוקטרינת המיקרוטראומה. צוין כי אין להרחיב את היריעה עבור דוקטרינה זו, באופן שיאפשר לה להתפרש לרבדים של מתח נפשי מתמשך ואכן יש מתבקש להכיר באירוע חריג על מנת להתקין הכרה בתאונת עבודה. במילים אחרות, על מנת שיורשי בעל העסק "יקבלו את שלהם", עליהם להוכיח שהמתח והדיכאון היו תוצאה של אירוע חריג, על מנת לקבל הכרה של תאונת עבודה. ואילו בנסיבות המקרה, לדעת בג"צ, לא היה מדובר באירוע חריג.

לסיכומו של דבר,

החשש מכישלון עסקי איננו אירוע חריג. על כן נדחו הטענות להכרת התאבדות כתאונת עבודה. למידע נוסף על נושא זה וקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות, ניתן ליצור קשר עם משרדנו. זאת על מנת לקבל הערכה מקצועית בנוגע לנסיבות העסקה, מציאת קשר סיבתי ברור בין הקשר תעסוקתי לנזק נפשי וכל תנאי אחר שיכול לספק גושפנקא לקבלת הכרה מהביטוח הלאומי. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

<strong>אירוע מוחי כתאונת עבודה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ייצוג תאונות דרכים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תאונת עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פגיעות בעבודה לא מה שחשבתם(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אפליה בשכר עבודה – אזהרה למעסיקים מפלים?(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן