מלאו טופס לחזרה

השפלה התנכלות והתעמרות מצד הממונה – עילה להתפטרות בדין מפוטר ולתביעת פיצויי

בית הדין לדון במקרה התנכלות והשפלת עובד על ידי הממונה עליו ובשאלה האם מדובר בעילה מוצדקת להתפטרות בדין מפוטר המזכה בפיצויי פיטורין.

במקרה הנדון עובד ברשת האופטיקה, אופטיקה הלפרין התלונן על פעילות בלתי הולמת של מנהל הסניף אשר נהג לבצע מסחר בבורסה לני"ע, בהיחבא תוך שימוש במחשב נייד בחדר הבדיקות של הסניף במהלך שעות העבודה. פעילות זו  הגדילה את נטל העבודה על העובדים האחרים בסניף. 

בעקבות הגשת תלונתו של העובד למנכ"ל הרשת והממונה על משאבי האנוש, נפתחה מסכת התנכלות והשפלה מצד מנהל הסניף כלפי המתלונן. מסכת זו כללה גם הטלת דופי בעבודתו של התובע והסטת יתר העובדים בסניף כנגדו. התנכלות זו לטענת התובע גרמה לו למועקה רגשית קשה אשר השפיעה על מצבו הבריאות ואף גרמה לו לכיב . כתוצאה מהמצוקה בה היה שרוי הגיש העובד מכתב התפטרות למנכ"ל הרשת.

חרף העובדה כי תלונתו של התובע כלפי הממונה עליו התבררה כנכונה, וחרף המכתב בו גולל את מסכת ההתנכלויות כלפיו, לא ניתן לתובע כל מזור למצוקה בה היה שרוי, מצידה של הרשת. בית הדין הדגיש זאת באומרו כי:

" מערכת יחסי עובד ומעביד מושתתת, בין השאר, על חובת ההגינות המוטלת על שני הצדדים ולעובד הזכות שיתנהגו אליו בכבוד ובהגינות במקום עבודתו ובמקרה דנן סבורות אנו כי התובע לא קיבל את אותו יחס הוגן שלו היה זכאי מהנתבעת, משהנתבעת לא טרחה לברר האם אומנם מתנכל מנהל הסניף לתובע. ".

 לפיכך נקבע כי היחס לו זכה העובד מצד מנהלו וצורת התבטאויותיו בסמוך למועד ההתפטרות מהווים הרעת תנאים חמורה ותנאי עבודה בלתי סבירים אשר יש בהם להצדיק התפטרות בגין מפוטר.

הנתבעת, רשת אופטיקה הלפרין נדרשה לשלם לתובע 38,556 ₪ בגין פיצויי פיטורים, 5,297 ₪ בגין משכורת חודש אפריל 2008, ובקיזוז הודעה מוקדמת בסך 2,432 ₪. בסה"כ סכום של 46,285 ₪ בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

פסקי דין דין שניתנים לאחרונה קובעים את זכותו של עובד להתפטר בדין מפוטר בשל התנכלות והתעמרות מצד המעסיק אולם בפסקי דין שונים שניתנו נקבע שעצם ההתנכלות כלפי העובד מהווה הפרת הסכם העבודה מול העובד ובנסיבות שונות תוכל אף לאפשר לו לקבל סעדים מכח חוק החוזים הכללי ומכח חוק החוזים תרופות.

התנכלות והתעמרות בעובד כמוהם כהפרת סעיף עבודה מכללה שנקבע בין עובד ומעסיק ולפיו מחוייב המעסיק לנהוג בעובד באופן השומר על כבודו ובאופן המעניק לו תנאי עבודה טובים המאפשרים לו לעבוד בנוחות.

עצם ההתנכלות של המעסיק והפרת החוזה מהווים אף קיום חוזה עבודה בחוסר תום ויכולים לזכות את העובד בין בפיצויי ממוני מכח סעיף 39 לחוק החוזים הכללי ובין לפיצויי לא ממוני מכח חוק החוזים תרופות.

בעניין התעמרות והתנכלות נשאלת השאלה, מתי התנהלות של מעסיק תיחשב ככזו העולה לכדי התנכלות והתעמרות כנגד עובד. האם נדרשת חזרה על פעולת ההתעמרות או ההתנכלות, האם נדרשת תוצאה כלשהי, איזה פעולה של מעסיק תיחשב להתנכלות והתעמרות, האם המעסיק עצמו הוא שצריך לבצע את ההתנכלות או ההתעמרות או שגם פעולה שמבצע עובד של המעסיק או מנהל מטעמו יכולים להיחשב להתעמרות והתנכלות, האם פעולה של ספק או לקוח של מעסיק יכולה לעלות לכדי התעמרות והתנכלות אשר תחייב את המעסיק בתשלום פיצויי לעובד.

בפועל השאלות בנושא התעמרות והתנכלות הינן רבות אולם כידוע חוק בנושא לא עבד בכנסת עדיין חרף הצעות החוק שהועלו להצבעה. בפועל מי שקובע נכון להיום את אופי הדברים זה פסיקת בית הדין לעבודה. ניתן לומר כבר היום שהחיוב בגין התנכלות והתעמרות תחול גם במקרים בהם ההתנכלות הינה על ידי עובד אחר, מנהל, ספק, לקוח הכל בהתאם לנסיבות ובהתאם לקיום חובות המעסיק לפיקוח על עבודת העובד ולדאוג לכבוד האדם שלו.

הפסיקה שבנושא התנכלות והתעמרות עוברת בין פסיקת התנכלות והתעמרות במסגרת החופש של השופט לפסוק בגין עוגמת נפש שרכיב עצמאי במסגרת תביעת דיני עבודה ובין בפסיקת פיצויי בגין התעמרות והתנכלות במסגרת ההחלטה כי התעמרות כאמור מהווה הפרת הסכם עבודה מכללה המחייבת פסיקת פיצויי בהתאם לחוק החוזים הכללי ולחוק החוזים תרופות בשל הפרת חוזה.

בפסק דין שהתקבל לאחרונה במשרדנו נפסק לעובדת סכום בסך של 350,000 ש"ח בגין נזק שנגרם לה כתוצאה מהתעמרות והתנכלות של מעסיק. עם זאת, חשוב לציין, כי פסק הדין ניתן בבית משפט השלום ולא בבית הדין לעבודה. פסק הדין עסק בנזק שנגרם לעובדת כתוצאה מהתעמרות של מעסיק אשר הכניס אותה לחדרו וצעק עליה באופן כזה שגרם לה לבעיות נפשיות ובריאותיות אשר דרשו טיפול רפואי. פסק דין זה מלמד שהדרך להתמודד עם מקרים קשים את התעמרות והתנכלות של מעסיקים הינה מורכבת מאוד וכוללת מספר ערכאות שיפוטיות. באופן זה בטרם הגשת כתב התביעה לבית הדין לעבודה לרוב שוקד משרדנו על קבלת הכרה לפגיעה במסגרת ביטוח לאומי. פעמים רבות אף נדרש משרדנו להגשת ערעור על החלטת הביטוח הלאומי לפיה לא הכיר בעובד כנפגע עבודה.

ההכרה במסגרת הביטוח הלאומי מאוד חשובה בכל הקשור לקשר הסיבתי ובכל הקשור להוכחת הנזק של העובד.

התפטרות בדין פיטורין

התפטרות בדין מפוטר

פיצויי פיטורים ללא קיום יחסי עובד מעביד

טופס 161 – מה המהות שלו ואיך למלא אותו

תאונה בעת פעילות נופש נחשבת כתאונת עבודה

התעמרות בעבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עורך דין להתעמרות במקום העבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חוק למניעת הטרדה מינית(פתח בטאב חדש בדפדפן)

<strong>מענק פרישה</strong>(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן