מלאו טופס לחזרה

מספר סוגיות בנושא תשלום חופשה שנתית

מה דינו של יום חופש בערב חג? האם ייחשב חצי יום חופשה או יום מלא?

להלן מספר סוגיות בונשא תשלום חופשה שנתית שחשוב לדעת.

עו"ד אריק שלו מסביר מה קורה כאשר עובד מבקש לעצמו יום חופשה בערב חג.

התשובה היא כן! מעסיק רשאי להוריד יום מלא בגין חופשה בערב חג אולם מצד שני אם נדרש העובד לעבוד בערב חג יהיה זכאי ליום עבודה מלא גם אם עבד יום חלקי בלבד.

מה מטרתה של חופשה שנתית לעובד – בתי הדין לעבודה קבעו כדלקמן:

"מטרת החופשה השנתית כשמה כן היא, מתן אפשרות לעובד לצאת לחופשה, על מנת לאגור כוח, מבלי שיפסיד בשכרו, ואין מטרת המחוקק להוסיף על שכרו של העובד מבלי שניצל חופשתו הלכה למעשה".

המקור החוקי המחייב מתן חופשה שנתית לעובד הוא חוק חופשה שנתית התשי"א 1951, הוא החוק אשר מסדיר את זכותם של העובדים לקבלת חופשה שנתית. חשוב לציין, כי ישנם מקרים בהם חוזה קיבוצי, צו הרחבה או חוזה אישי יקבעו תנאים טובים יותר מאשר קבועיים בחוק חופשה שנתית.

האם מעסיק רשאי לפדות ימי חופשה לעובד בזמן עבודתו ?

חשוב לציין, כי בתי הדין פסקו בפסק דין ע"ע (ארצי) 1144/04 מרחיב – מוקד אמון סביון (1981) בע"מ (פורסם בנבו 21.12.2006) כדלקמן:

"נוהג לפיו עובד 'פודה' את זכות החופשתו השנתית בתוך תקופת העבודה להבדיל מסיום תקופת העבודה הוא פסול ומנוגד לחוק חופשה שנתית, התשי"א – 1951 ולתכליתו. תכלית של חוק חופשה שנתית היא, שהעובד יקבל את חופשתו בעין. מטרתו היא סוציאלית – שהעובד ינוח מעבודתו וינפוש. אין מטרתו של חוק חופשה שנתית להגדיל את שכרו של העובד, אלא לדאוג לרווחתו. מעביד המשלם לעובד 'פדיון בתוך תקופת העבודה, במקום להעניק אותם לו בעין, גם בהסכמת העובד ואפילו על פי דרישתו, עלול להסתכן בתשלום כפול. תוצאה זו, הנראית ממבט ראשון בלתי צודקת בשל התשלום הכפול, היא הדרך לשמור על נורמה כה חשובה במשפט העבודה כהמגן. הדרך היחידה המותרת לתשלום פדיון היא כאשר חדל העובד לעבוד מבלי שניתן לו המגיע לו. במקרה כזה ישלם לו המעביד את פדיון יתרת ימי החופשה שלא הספיק לנצל בתקופת עבודתו".

כמה ימי חופשה מגיעים לעובד?

כמה ימים מגיעים לעובד בשנה – חוק חופשה שנתית קובע בסעיף 3 לחוק את מספר הימים המגיעים לעובד. חשוב לדעת, כי החוק מבחין בין עובדים המועסקים 5 ימים בשבוע ובין עובדים המועסקים שישה ימים בשבוע. כאשר החוק קובע את תקופת החופשה הכוללת את ימי המנוחה שאינם משולמים כימי חופשה בפועל. אצל עובד חמישה ימים יהיו יומיים מנוחה בשבוע חופשה ואילו אצל עובד שישה ימים בשבוע יחושב יום אחד של מנוחה בכל שבוע.

האם היקף המשרה משפיע על מספר ימי החופשה?

היקף משרה של עובד בא לדי ביטוי בתמורה שמקבל העובד בעת שהותו בחופשה השנתית, שכן בהתאם להיקף משרתו ולאופי תשלום שכרו ייקבע התעריף ליום חופשה שישולם לעובד.

אלו ימים לא באם במניין ימי החופשה?

בסעיף 5(א) לחוק חופשה שנתית מפורטים אותם ימים אשר לא באים במניין ימי החופשה. כלומר מעסיק לא יכול להפחית את ימי החופשה מסך הימים שמגיעים לעובד:

  1. ימים ששירת עובד במילואים.
  2. ימי חג שלא עובדים בהם.
  3. ימי חופשת לידה.
  4. ימי אבל.
  5. ימים שעובד חולה או בתאונת עבודה.
  6. ימי שביתה והשבתה.
  7. ימי הודעה מוקדמת לפיטורים, אלא אם עלו על 14 ימים.

סעיף 5(ב) לחוק חופשה שנתית קובע שאם חלו ימים מהרשימה בתקופת היות העובד בימי חופשה שאז יראו את החופשה כאילו פסקה באותם ימים ויהיה להשלים את אותם ימים ככל האפשר באותה שנה.

עבודה בחגי תשרי(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תיקון לחוק חופשה שנתית – ימי בחירה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חופשה? חופשה כפויה? על שום מה?(פתח בטאב חדש בדפדפן)

התיישנות ימי חופשה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

ימי חופשה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן