מלאו טופס לחזרה

שלילת פיצויי פיטורים

פיצויי פיטורים הם זכות יסוד של העובד ומטרתם להוות משענת בתקופה בה העובד אינו מתפרנס ולהבטיח כי ידו של המעסיק לא תהיה קלה מדי על הדק הפיטורים. עם זאת, ישנם מקרים בהם הפרת משמעת של העובד תגרור ניסיון לשלול באופן חלקי או מלא את הפיצויים, סקרנו עבורכם חלק מהמקרים הללו וכיצד מתייחסת אליהם הפסיקה.

פעמים רבות מאיימים מעסיקים בשלילת פיצויי פיטורים לעובד שביצע הפרת משמעת ולא אחת בוחרים מעסיקים לעשות דין לעצמם ולשלול באופן חד צדדי את פיצויי הפיטורים של העובד . חשוב לדעת כי הזכות לפיצויי פיטורים היא אחת מזכויות היסוד של העובד המפוטר ואין להתייחס אליה בנקל.

האם מותר למעסיק לשלול פיצויים באופן חד צדדי?

מעסיק אינו יכול להחליט לשלול באופן חד צדדי את הפיצויים ובתי הדין מתייחסים בכובד ראש לכל מקרה. במקרים רבים ייטה בית הדין לפסוק שלילה חלקית בלבד או לחילופין לפסוק לטובת העובד, ולחייב את המעסיק לשלם את הפיצויים במלואם.

מה אומר חוק פיצויי פיטורים על שלילת פיצויים?

סעיף 16 לחוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים או שיהיה זכאי לפיצוים חלקיים בתנאי שפוטר בנסיבות המצוינות בהסכם הקיבוצי שחל על המעסיק ועליו. כאשר אין הסכם כזה, יפנה בית הדין לעבודה להסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של עובדים במשק, במקרה זה, הסכם קיבוצי כללי, שנחתם בין התאחדות התעשיינים לבין ההסתדרות הכללית בשנת 1962 והוא "תקנון עבודה".

תקנון העבודה והעבירות שניתן לשלול בגינם פיצויים

התקנון מונה עבירות שבגינם ניתן לפטר עובד לאלתר וללא הודעה מוקדמת תוך שלילה חלקית או מלאה של פיצויי פיטורים. ביניהם, הפרת  משמעת חמורה, אלימות שתוצאותיה חמורות, גניבה, מעילה, חבלה, פגיעה במזיד בחומרים ומכשירים, בזבוז חומרים בזדון, מסירת סודות מפעל, יצירת סכנה בשל עישון במקום מסוכן, נזק למפעל באמצעות עבודה במקום אחר ללא אישור, עבודה במקום אחר בזמן מחלה או אי כושר עבודה ועבירה פלילית חמורה.

עם זאת, ועל אף האמור, בית הדין מתייחס אל כל מקרה לגופו ולעיתים יסבור כי על אף כי בוצעה עבירת משמעת חמורה, בבחינת מכלול הנסיבות עולה כי אקט הפיטורים חמור דיו ואין צורך לשלול את הפיצויים.

קו מנחה באשר למקרים בהם ניתן לשלול פיצויים

קשה יהיה למצוא קו מנחה ואין נכון להיום הלכה ברורה באשר למקרים אשר בהם ישללו באופן מלא או חלקי פיצויי הפיטורים. לאחרונה פסק בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב שלילה מוחלטת של פיצויי פיטורים לעובדים בכירים בשלכת עורכי הדין שעבדו במשך 26 שנה והורשעו בביצוע מעשי מרמה, גניבה והפרת אמונים. עם זאת, מדובר בפסק דין חמור הנובע מחובת האמון שחלה עליהם מתוקף עבודתם. ועם זאת, במקרים רבים ואפילו כאלה שבהם הורשע העובד בפלילים בוחר בית הדין לפסוק שלילה חלקית של הפיצויים וזאת בהתייחס למכלול נסיבות האירוע.

דוגמא לכך הוא פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה במקרה דב"ע נז / 3-76 שגרירות ארצות הברית של אמריקה נ' עיזבון המנוח מאיר מנשה. במקרה הנדון, פוטר עובד השגרירות האמריקאית עקב גניבה ממעסיקתו, כאשר נוספו לכתב האישום שהוגש כנגדו עבירות מרמה ושיבוש הליכי חקירה. העובד אף הורשע בפלילים.

השגרירות החליטה לפטרו לאלתר תוך שלילה מוחלטת של פיצויי פיטורים והודעה מוקדמת, אולם בית הדין הארצי פסק כי חרף חומרת העבירות, עבודתו של העובד למעלה מ- 20 שנה בשגרירות וכן פטירתו והותרת אלמנתו חסרת כל, יש לשלוש רק 50% מפיצויי הפיטורים של העובד.

יצירת קשר במקרה בו שללו ממך פיצויי פיטורים

משרדינו ניהל בעבר ומנהל כיום מספר רב של מקרים בהם ביקש המעסיק לשלול פיצויי פיטורים מהעובד עקב הפרות משמעת, חשד לפלילים ומעילה באמונו של המעסיק.

אם מעסיקך מאיים בפיטורים תוך שלילת פיצויים או שפוטרת ומעסיקך שלל ממך חלק או את כל פיצויי הפיטורים, אל תוותר על זכויותיך, ייתכן מאוד כי ניתן יהיה להשיב לך את כספי הפיצויים באופן חלקי או מלא.

שתפו:
[addtoany]

מבין ההמלצות של גוגל

מתי קיים סיכון לשלילת פיצויי פיטורים?
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן