מלאו טופס לחזרה

מסמך ויתור על תביעות

במקרים רבים בהם יחסי עבודה בין עובד למעסיק מגיעים לסיומים יידרשו העובדים לחתום על כתב ויתור תביעות עתידיות. מהו כתב זה וכיצד יש להתייחס אליו כאשר קיימת מחלוקת באשר לזכויות.

התופעה נפוצה בעיקר כאשר מדובר בפיטורים אשר שולמו בעדם פיצויי פיטורים, יתרת ימי חופשה, הבראה ורכיבים נוספים אשר ניתנים לעובד בעת סיומם של יחסי העבודה.

מטרת כתב ויתור תביעות עתידיות לבטח את המעסיק מפני תביעות העובד על זכויות או תגמול אשר לטענתו לא קיבל ולהוות מסמך רשמי ל"סגירת חשבון" עם העובד. עם זאת, לעיתים מדובר בדרישה שאיננה לגיטימית ואשר נעשתה באמצעים שאינם חוקיים. כך למשל מעסיק אשר דורש מעובד שפוטר לחתום על מסמך ויתור על תביעות, תוך איום כי אם לא יחתום לא ישוחררו כספי פיצויי הפיטורים או הפנסיה, פועל בניגוד לחוק ובחוסר תום לב ומסמך ויתור זה לא יעמוד במבחן החוקיות בבית המשפט.

למעשה אין למעסיק זכות להלין את כספי הפיצויים, שכר העבודה, יתרת ימי החופשה או תמורת ההודעה המוקדמת במידה ומסרב העובד לחתום על מסמך זה, אולם בפועל מעסיקים רבים עושים זאת.

עובד אשר מעסיקו דרש ממנו לחתום על כתב ויתור תביעות עתידיות והתנה את התשלומים המגיעים לעובד בכך, יוכל להגיש תביעה לקבלת התשלומים המגיעים לו לבית הדין לעבודה ולהוסיף לתביעה רכיב פיצויים בגין הלנת שכר והלנת פיצויי פיטורין.

מהפסיקה עולה כי מספר פרמטרים נבחנים כאשר עולה שאלת חוקיותו של הסכם ויתור. בית הדין ייבחן האם המסמך עומד בסתירה לחוק, הסכם או צו, האם העובד הבין את המסמך שעליו חתם והאם המסמך נוסח בבהירות וכלל פירוט הרכיבים ששולמו לעובד. גם כן אופן הדרישה לחתום על המסמך ייבדק בקפידה. הסכם שהושג בכפייה או במרמה לא יעמוד במבחן החוקיות. כמו כן סוגיות חדשות אשר לא היו ידועות לעובד בעת חתימתו על הויתור ייבחנו אף הם בידי בית הדין.

עם זאת, חשוב לציין כי לא כל מקרה בו נדרש העובד לחתום על כתב ויתור תביעות מעיד על מעסיק אשר בא לפגוע בזכויות עובדיו ולכן אין לראות במאמר זה המלצה להימנע מחתימה כל מסמך ויתור בכל מקרה, אלא המלצה לגילוי אחראיות. אם שולמו כל זכויותיך ובדקת בקפידה כי לא מגיעים לך תשלומים עתידיים אין מניעה מלחתום על הסכם הויתור.

עם זאת, חשוב לזכור כי חתימה על הסכם זה תקשה על תביעה עתידית באם יתעורר צורך בכך.

שתפו:
[addtoany]

מבין ההמלצות של גוגל

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים:
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן