מלאו טופס לחזרה

יחסי עובד מעביד

לקיום יחסי עובד מעביד יש השלכות מרחיקות לכת מבחינת הזכויות והחובות המעוגנים בדיני העבודה. עם זאת, יחסי עובד מעביד מתפרשים באופן שונה לצורך חוקים שונים ואין פירוש אחיד החל במשפט העבודה.

מכיוון שהיותו של אדם עובד קרוב לסטטוס, מעמד זה נקבע בבחינת נסיבות המקרה ולא על פי תיאור התפקיד. לעיתים הגדרת תפקידו תכנה אותו משתתף חופשי או "פרילנסר" אולם קיום יחסי עובד מעביד ייקבע על פי מספר מבחנים שגובשו עם הזמן שמטרתם לקבוע את מהות ההתקשרות האמיתית בין צדדים בהסדרי תעסוקה, המסייעים כיום לבית הדין בהחלטותיו.

מבחן ההשתלבות

בית הדין אימץ מבחן זה כמבחן מרכזי הקובע את השתלבות העובד במפעלו או עסקו של המעביד, במבחן זה לא קיימת שאלה לגבי קיום יחסי התקשרות חוזית אלא אם מהות היחסים הללו היא יחסי עובד מעביד או יחסים שבין מקבל שירות לספק עצמאי נותן שירות. למבחן שני פנים, הראשון פן חיובי שקובע כי השתלבות בעסק מחייבת שהפעולה המבוצעת תהה חלק מהפעילות הרגילה של העסק ולפיכך מבצע העבודה יהיה חלק מהמערך הארגוני הרגיל ולא גורם חיצוני.

הפן השלילי שהאדם אינו בעל עסק המשרת המשרת את העסק כגורם חיצוני. קיום יחסי עובד מעביד לפי מבחן ההשתלבות ייקבע לעיתים על דרך החיוב ולעיתים על דרך השלילה.

מבחן המרות והפיקוח

מבחן זה מטרתו לבסס האם התקיימו יחסי מרות שהינם תנאי לקיומם של יחסי עובד מעביד ומה הייתה מידת יחסי המרות, שכן ככל שיחסי המרות חזקים יותר כך הסיכוי שמתקיימים יחסי עובד מעביד. למרות האמור, ניכר שבית הדין זנח מבחן זה כמבחן יחיד משום שאינו יכול לתת תשובה חד משמעית לגבי קיום יחסי עובד מעביד.

מבחן הקשר האישי

מבחן הקשר האישי קובע כי תנאי לקיום יחסי עובד מעביד הוא קיום קשר אישי בין האדם שמבקשים לקבוע מעמדו כעובד לבין העסק. על פי מבחן זה יהיה העובד בעל התחייבות פרסונלית , כלומר לא יוכל לשלוח אדם אחר להחליף אותו בעת היעדרו. מבחן זה אינו חד משמעית מכיוון שקיימים מקרים שבהם קיימים יחסי עובד מעביד גם כאשר נהג עובד לשלוח מחליף בהיעדרו, במיוחד כאשר מדובר בבן משפחה אשר אינו שכיר או שותף של מבצע העבודה ועושה את העבודה בהתנדבות.

מבחני עזר נוספים

מבחן צורת התשלום ותשלומים בגין תנאים סוציאלים, מעמד במס הכנסה וביטוח לאומי משך ההעסקה ותלות בין ההעובד והמעביד.

 למשרדינו ניסיון רב בסוגיות דיני עבודה לרבות מקרים בהם יש צורך לבסס קיום יחסי עובד מעביד. נשמח לענות לשאלות ולספק ייעוץ משפטי בפגישה.

עורך דין דיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

תביעת פיצויי פיטורין וזכויות סוציאליות של איש מכירות – הכוח שבידי העובד(פתח בטאב חדש בדפדפן)

האם בית הדין קיבל את הטענות המשפטיות של המערער, בעניין אי הפעלת תקנה 15?(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פיצויי פיטורים ללא קיום יחסי עובד מעביד(פתח בטאב חדש בדפדפן)

מחלות מקצוע – תנאים להכרה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

דיני עבודה – עורך דין דיני עבודה – עו"ד דיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]

מבין ההמלצות של גוגל

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים:
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן