מלאו טופס לחזרה

מה דינה של היעדרות מהעבודה עקב הסופה

אזרחי מדינת ישראל ממעטים להתמודד עם פגעי מזג אויר, אולם מפעם גם אנחנו נוכחים ליכולתם של איתני הטבע לשבש את המהלך התקין של חיינו ולהסב לנו נזקים רבים.

כעת בעיצומה ועשרות אלפי בתי אב בישראל עשויים למצוא עצמם נצורים מפאת שלג, ההצפות ושיטפונות, כדאי לבחון מה קבוע החוק בדבר היעדרויות מהעבודה שנובעות מתנאי מזג אויר קשים.

מפגע מזג אויר בניגוד למצב בטחוני, פשיטת רגל מעסיק או סגירה זמנית של מקום העבודה עקב החלטת מעסיק, מהווה אקט של Force majeure,  או כוח עליון, כלומר מדובר במשהו שלא ניתן היה לצפות אותו מראש ואיש אינו אשם בו ולכן הסטטוס המשפטי של מקרה זה שונה ממקרים רבים אחרים.

ראשית כל בבואנו לבחון את הטיפול במקרי היעדרות עובדים עקב מפגע מזג אויר, חשוב מאוד להבחין בין מקרים בהם עובד נעדר עקב סגירת העסק על ידי המעסיק או עקב בעיה אישית שהייתה לעובד להגיע.

מה דינם של הנצורים בבית עקב הסערה, מה דין היעדרותם?

דיני העבודה אינם מחייבים את המעסיק לשלם שכר לעובד אשר נבצר ממנו להגיע לעבודתו עקב מזג האוויר כל עוד מקום העבודה המשיך לפעול. המעסיק אינו מחויב לשאת בעלויות השכר של העובדים עקב יום זה והוא ייחשב יום היעדרות. עם זאת, בהסכמת המעסיק יכולים העובדים לבקש לזקוף יום היעדרות זה על חשבון חופשה צבורה.

מוסדות החינוך נסגרו עקב מזג האוויר ועובדים נאלצו להישאר בבית, האם מגיע להם שכר?

גם כאן, המעסיק אינו מחויב לשאת בעלויות ההיעדרות משום שהעסק נותר פתוח ואילו העובד לא הגיע.

האם המעסיק מחויב לאפשר לי לעבוד מהבית?

על אף שלא חלה על מעסיק חובה לאפשר לעובד לעבוד מהבית, במידה והדבר אפשרי מעסיקים רבים יעדיפו למזער באופן זה נזקים.

מה קורה במצב בו נאלץ המעסיק לסגור שעריו באופן זמני עקב נזק כגון הצפה או פגיעה בציוד?

במצב בו המעסיק הוא שנאלץ לסגור את מקום העבודה עקב נזקי מזג אויר, כגון: הצפה, שריפה או נזק פיזי לבית העסק, ועקב כך, נבצר ממנו לספק עבודה לעובדיו אשר העמידו עצמם לרשות העסק, יהיה על המעסיק להמשיך ולשלם את שכרם של עובדיו. עם זאת, מצב כזה עשוי לדרדר את העסק לקשיים כלכליים ולכן החוק מתיר למעסיקים להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת על חשבון ימי חופשה צבורים בתקופה זו.

עובדים אשר מיצו את החופשה השנתית ואין ברשותם ימי חופשה צבורים יקבלו שכר.

לעיתים כאשר נגרם נזק כבד למקום העבודה, והחזרה לעבודה אינה נראית באופק ייאלץ המעסיק לפטר את עובדיו ולשלם להם פיצויי פיטורין.

האם מותר לפטר עובדים עקב נזקי הסופה?

בניגוד למצב חירום לאומי, במקרה של אסון טבע לא חל איסור לפטר עובדים עקב נזקי האסון, ולמעשה יש להניח כי עסקים אשר נפגעו משמעותית ואשר אינם מסוגלים לחזור לתפקוד באופן סדיר עקב הפגיעה, יאלצו בסופו של דבר גם לפטר עובדים.

עם זאת, ניתן להניח כי פיטורין אשר נעשו בשרירות לב עקב היעדרות העובד לצורך שיקום משפחתו ורכושו בעקבות נזקי הסופה, ייבחנו בקפידה באם יגיע מקרה מסוג זה לבית הדין לעבודה.

מה קורה כאשר עובד חולה עקב מזג האוויר ונאלץ להפסיד עבודה

עובד אשר נבצר ממנו להגיע לעבודתו עקב פגיעה פיזית או נפשית שנבעה ממפגע מזג אויר ולא התרחשה במסגרת העבודה, זכאי באישור רפואי לצאת לחופשת מחלה כמוגדר בחוק דמי מחלה, תשל"ו-1976.

במידה ועומדים לרשות העובד ימי מחלה צבורים, שיעור דמי המחלה שיקבל העובד נקבע בחוק לפי מספר ימי ההיעדרות. היום הראשון להיעדרות אינו מזכה בשכר, ביום השני והשלישי, יקבל העובד 50% משכרו וביום הרביעי ואילך יקבל 100% מהשכר.

בהקשר זה, ראוי לציין כי ישנם גם הסדרים מייטבים במסגרת הסכמים קיבוציים, צוו הרחבה, חוזים אישיים ונוהגים במקומות עבודה שונים.

כמו תמיד, נשמח להעמיד את מומחינו לרשותכם בכל שאלה בנושא היעדרות או פגיעה עקב הסופה.

שתפו:
[addtoany]

מבין ההמלצות של גוגל

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים:
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן