מלאו טופס לחזרה

פסק דין תקדימי של בג"צ: ביטול מינויו של מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים

העדפה מתקנת לנשים בבחירה לרשות ציבורית

לאחרונה הטיל בג"צ צו המבטל את מינויו של יאיר גלר שמונה לתפקיד מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול. המינוי בוטל מכיוון שלא פעלו ראש הממשלה ומנכ"ל משרדו כמצוות הדין, והתעלמו מחובת הייצוג ההולם לנשים כפי שעולה מחוק שיווי זכויות האישה, התשי"א-1951.

מינויו של יאיר גלר למנכ"ל נתקבל על אף שהמועמדת יעל ארן דורגה בידי ועדת האיתור במקום הראשון מבין ארבעים וארבע מגישי המועמדות לתפקיד ואילו גלר דורג במקום השני.

סעיף 6 ג' – לחוק שיווי זכויות האישה, ייצוג הולם קובע כי: "בגוף ציבורי ובועדות המכרזים והמינויים של גוף ציבורי, יינתן ביטוי הולם בנסיבות הענין, לייצוגן של נשים בסוגי המשרות ובדירוגים השונים בקרב העובדים, ההנהלה, הדירקטוריון והמועצה, ובלבד שאם לצורך ביצוע הוראה זו נדרשת העדפת אישה, תינתן העדפה כאמור אם המועמדים בני שני המינים הם בעלי כישורים דומים".

בפסק הדין נאמר כי: מטרת עקרון הייצוג ההולם להבטיח שיוויון מלא בין גברים ונשים בעזרת העדפה מתקנת ולבסס בגופים ציבוריים מנגנון שיביא עם הזמן להשגת השוויון המיוחל בין המינים.

עוד מובאים דבריו של השופט חשין: "לעת עשייתם של בחירה או מינוי בגופים ציבוריים, שיקול שחובה עליה על הרשות בת-הסמך לשקול בדעתה הוא שיקול ייצוגן הנאות של נשים. מאמץ כן וישר להעמיד את האישה בקו זינוק אחד עם הגבר; עשייה נמרצת למתן ביטוי הולם לייצוגה של האישה בשירות הציבורי.

בכל מינוי או בחירה בשירות הציבורי על הרשות בת-הסמך לעשות כמיטבה כדי לקיים את מצוותה של הדוקטרינה". בעתירה שהגישה ארן בסיוע שדולת הנשים של ישראל טענו כי היה על המדינה לפעול לפי כללי ההעדפה המתקנת ולאזן את המצב שבו רוב המנהלים בישראל הם גברים.   

בפסק הדין הורו שופטי בג"צ על ביטול המינוי ובחינה מחדש של המועמדים לתפקיד תוך התחשבות בכללים המותווים בדין בכלל ובעקרון הייצוג ההולם בפרט.

בג"ץ 5755/08 יעל ארן נ' ממשלת ישראל  (21.4.09)  כב' השופטים: א.א. לוי, מ. נאור, י. דנצינגר

שתפו:
[addtoany]

מבין ההמלצות של גוגל

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים:
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן