במציאות החיים המודרנית בה כוח העבודה הולך ומתבגר, יש להגביר את המודעות לקיומה של אפליה מחמת גיל. קיימים תחומים רבים בהם עובד מבוגר מופלה לרעה מחמת גילו, החל משלב הקבלה לעבודה ועד לפרישתו או פיטוריו. המציאות הישראלית, עדיין משקפת את הגישה הסטריאוטיפית שמעסיקים מעדיפים עובדים צעירים.

במציאות החיים המודרנית בה כוח העבודה הולך ומתבגר, יש להגביר את המודעות לקיומה של אפליה מחמת גיל. קיימים תחומים רבים בהם עובד מבוגר מופלה לרעה מחמת גילו, החל משלב הקבלה לעבודה ועד לפרישתו או פיטוריו. החוק אינו מגדיר "אפליה" מהי, בהיעדר נתונים על תפיסה מיוחדת בעניין זה יחולו הדינים הכלליים באשר לשוויון ואפליה הנהוגים במשפט הישראלי.

ס' 2 (א) (5) לחוק שוויון הזדמנויות אוסר על אפליה ופיטורין מחמת גיל. בבסיסו של חוק זה עומד  הרציונאל של "אל תשליכנו לעת זקנה" דאגה לאדם המבוגר כי במידה ויפוטר, לא ימצא תעסוקה או פרנסה אחרת לאור סיכוייו הקטנים מחמת גיולו המתקדם, וזאת לעומת אדם צעיר בעל אותם הכישורים והיכולות.

החריגים החקוקים המאפשרים לדחות מועמדים למשרות מחמת גיל, נמצאים בסעיף 2(ג) לחוק שוויון ההזדמנויות, אשר קובע כי " אין רואים הפליה לפי סעיף זה כאשר היא מתחייבת מאפיים או ממהותם של התפקיד או המשרה.

חשוב לציין כי, כאשר העובד הוכיח כי לא היתה בהתנהגותו או במעשיו סיבה מוצדקת לפיטורין, המעסיק הוא זה שיהיה צריך לשכנע את בית הדין, כי סיבת הפיטורים אינה קשורה לאפלייה מחמת גיל. בהתאם לחוק רשאי בית הדין לעבודה לפסוק פיצויים אף אם לא נגרם נזק של ממון. במקרים מסוימים רשאי בית הדין לתת מניעה או צו עשה, דהיינו להורות על החזרת העובד לעבודה, זאת אם הענקת פיצויים בלבד לא תהיה צודקת.

בפסיקה הישראלית, נדונו מספר מקרים שעניינם באפליית גיל:

בבג"ץ האגודה לזכויות האזרח נ' השר לבטחון פנים, נדון מקרה בו מדינת ישראל סירבה לצרף לשורותיה שוטרים, סוהרים וחוקרי מכס מעל גיל 35. בית המשפט קבע כי: ההוראות באשר לגיל המקסימום לדרישת עבודה הן מפלות ועל כן בטלות.

מקרה נוסף שנדון בבג"ץ, עסק בהסכם קיבוצי של חברת אל-על, שבמסגרתו נקבע כי אנשי צוות ודיילי אוויר, יהיו חייבים לפרוש מעבודתם בגיל 60. במקרה זה, בג"ץ קבע שיש לבטל את ההפליה על רקע גיל, שהופעלה כלפי דיילי האוויר של אל-על . נקבע כי, ללא סיבה ראויה ומוכחת אין מקום לאפליה על רקע גיל במקום עבודה.

בפס"ד ניקר נ' ארגון הקבלנים,  נדון מקרה של תובעת אשר פוטרה בגיל 61 "בשל צמצומים". התובעת גילתה מודעת "דרושים"' בעיתון, שבה מעסיקיה מבקשים לגייס במקומה "מזכירה מעולה צעירה ודינמית". בית המשפט קבע כי: פיטורי התובעת טרם גיל הפרישה המקובל אצל נשים (65), הוא עלבון לתובעת ועלולים להוות אפליה פסולה על פי סעיף  2(א) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. בית המשפט פסק לטובת הנתבעת פיצויים בסך של 30,000 ש"ח. 

לאור החקיקה והפסיקה בישראל, עובד אשר חש כי הופלה בקבלה לעבודה או פוטר מחמת גילו, מומלץ שיפנה לעורך דין מומחה לדיני עבודה, וזאת לשם מימוש זכויותיו. 

פסק דין תקדימי כנגד שירותי בריאות כללית(פתח בטאב חדש בדפדפן)

התפטרות בדין מפוטר(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עו"ד דיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

אפליה על סמך גיל – פסק דין(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עבודת נוער(פתח בטאב חדש בדפדפן)

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן