מלאו טופס לחזרה

אפליה במודעות דרושים

אם נתקלתם במודעה זו, עניתם על כל הקריטריונים מלבד העובדה כי הינכם בעלי גיל "מופלג" העולה על 35, ואתם חשים פגועים ומופלים לרעה, דעו שאתם לא לבד. מדי יום נתקלים אלפי דורשי עבודה במודעות דרושים המציבות תנאי קבלה שהינם מפלים מחמת גיל, מין, דת, גזע, לאום ועוד והמנוגדים לחקיקת דיני עבודה.

חוקים למניעת אפליה בעבודה

החוק המרכזי שנועד להגן על זכויות עובדים ועוסק במניעת אפליה הוא חוק שוויון הזדמנויות בעבודה התשמ"ח – 1988. מדובר באחד מהחוקים החשובים, אשר תכליתו למנוע את אפלייתם של עובדים ודורשי עבודה מחמת גילם, מינם, מעמדם האישי, דתם, גזעם, מוצאם, השקפתם הפוליטית ושייכות למפלגה ועוד. החוק עוסק במניעת אפליה בצורה מקיפה, החל מאפליה כלפי מחפשי עבודה וכלה בפיטורי עובד.כה חשובה מניעת אפליה בראי דיני העבודה עד כי ראה המחוקק לנכון לחוקק מספר רב של חוקים ותקנות המגנים על זכויות עובדים מפני אפליה וביניהם: חוק שיוויון הזדמנויות בעבודה, חוק השכר השווה לעובד ולעובדת, חוק עבודת נשים, חוק למניעת הטרדה מינית, חוק שיווי האישה, חוק הגנה על עובדים, חוק שירות המדינה (מינויים), חוק חיילים משוחררים,  וסעיף 9ג' לחוק שעות העבודה והמנוחה

מתי מדובר באפליה אסורה ומתי באפליה לגיטימית?

חשוב מאוד לציין כי לא כל אפליה אסורה על פי דיני העבודה. כאשר מדובר בתפקיד אשר אופי התפקיד ומהותו מחייבים מגבלת גיל או מין אין לראות זאת כאפליה אסורה. כך למשל, מודעת דרושים המפרסמת כי דרושה שחקנית צעירה לתפקיד המגלם דמות בחורה צעירה, לא תיחשב אפליה משום שאישה מבוגרת או גבר לא יוכלו לתת מענה למהות המשרה.

מה ניתן לעשות אם נתקלתי במודעה מפלה?

לפני הפנייה לערכאות השיפוטיות השונות, אם ברצונכם להגיש מועמדות למשרה בה פורסמו קריטריונים מפלים במודעת הדרושים, כצעד ראשון תוכלו להסב את תשומת ליבה של החברה המפרסמת לכך שמדובר במודעה מפלה וכי אתם מעוניינים להגיש מועמדותכם. לעיתים רבות חברות כלל אינן מודעות כי קיימת אפליה במודעה אותה פרסמו, ולעיתים הן מוכנות לשקול מועמדים שאינם עונים על מה שהוגדר מבחינתם "המועמד האידאלי". 

ואם עדיין לא מוכנים להתייחס למועמדותי?

אם החברה אינה נכונה לשקול את מועמדותכם ומתעקשת כי אינכם עונים על הקריטריונים מחמת גילכם, מינכם, אמונתכם ועוד, קיימות מספר ערכאות אליהן ניתן לפנות כאשר ישנה מחלוקת בנושא זכויות עובדים:

  • בינואר 2008 הוקמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, זרוע של התמ"ת שקמה מכוח חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אשר בסמכותה לטפל בתלונות בגין אפליה, לבצע ברור ואף לנקוט בצעדים משפטיים הכוללים צו או תביעה.
  • תוכלו לפנות לעורך דין אשר תחום מומחיותו דיני עבודה שיוכל להגיש תביעה לבית הדין לעבודה בדבר אפליה אסורה, או לבקש צו מתאים.

לסיכום

אם הוכחת שהינך עונה על כל הדרישות למעט הדרישה המפלה ומהות העבודה אינה מחייבת הגבלת גיל, מין וכדומה, נטל ההוכחה כדי לפטור את המעביד המפרסם מחובת השוויון, מוטל עליו. עם זאת, במרבית המקרים מודעת דרושים לא נותנת מידע מספק לביסוס תביעה ולכן, ככל הנראה, מוגשות תביעות מעטות בתחום.

בנוסף מומלץ לזכור כי למרות שישנם תקדימים העוסקים בסוגיית האפליה, בהם ניכר כי נפגעו זכויות עובדים, קיימת סבירות גבוהה שהגשת תלונה לנציבות שוויון ההזדמנויות או תביעה בבית הדין לעבודה לא ישפרו את הסיכויים שלכם להתקבל לעבודה. עם זאת, ככל שיוגשו יותר תביעות בדין אפליה אסורה, מספר המודעות המפלות ירד.

שתפו:
[addtoany]

מבין ההמלצות של גוגל

לקבלת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות השאירו פרטים:
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן