מלאו טופס לחזרה

איסור שכר כולל

כשמדברים על איסור שכר כולל, חשוב לדעת כשמעסיק מסכם עם עובד את שכרו בעבור ביצוע משרתו, הרי ששכר זה איננו כולל מלכתחילה את שלל ההוצאות ואי אילו תשלומים שהמעסיק מתבקש להעביר לטובת העובד. מדובר הרי בעלויות נוספות שיכולות לכלול שלל זכויות סוציאליות, כאשר השכר הכולל, כולל בתוכו הן את השכר והן את אותן זכויות.

מה מהותו של איסור שכר כולל?

בקיצור, על מעסיק לכלול בשכר העובד הן את שכר העבודה המוסכם, והן:

  1. הפרשות לפנסיה
  2. גמול על שעות נוספות
  3. דמי הבראה
  4. דמי חופשה
  5. פיצויי פיטורים (בהינתן מימושם)

אם מסתכלים על החוק להגנת השכר, הרי שסעיף 5 בתוכו מגלם את האיסור לשלם שכר עבודה אשר מגולם בתוכו גמול על שעות עבודה נוספות.

כמו כן, איסור לגלם גמול על עבודה בימי מנוחה שבועית, דמי תמורה או אפילו תשלומי פדיון חופשה. במילים אחרות, לא ניתן לגלם את שלל התשלומים כדרך שכר גלובאלי יחיד. כאמור, איסור שכר כולל. לדוגמה, לא ניתן לקבוע שכר, הכולל מלכתחילה תשלום שעות נוספות, במסגרת השכר הגלובלי.

ועם זאת, יש שיגידו שעל פי הפסיקה, אכן ניתן להחליט על גמול נפרד בעניין שעות נוספות, זאת באם מדובר בהסדר מותר לפי חוק שעות עבודה ומנוחה. כלומר, הסדר אמין ולא כוזב.

על כן, באם הוסכם על תוספת גלובלית למשכורת אשר תהווה את סך השעות הנוספות, המעסיק מתבקש להצהיר על כך בחלק נפרד בתלוש המשכורת. תלוש השכר יכיל, בהתאם, חלק המכונה שעות נוספות גלובליות. כך שיהיה ניתן להבחין ביתר קלות בין השכר בפועל לבין התוספת, מבלי לייצר מצג של שכר כולל.

איך ניתן לכלול גמול שעות נוספות בתצורה גלובלית?

בנוסף, על מנת להגדיר גמול עבור שעות נוספות גלובליות, יש תנאי נוסף שיש לעמוד בו. במסגרתו, יש לחשב את התוספת, כך שהערך הכספי של התוספת, יהיה שווה ערך לפחות למה שהעובד היה מקבל בכל מקרה על פי חוק שעות עבודה ומנוחה. במילים אחרות, על התוספת הגלובלית להיות לפחות שוות ערך לגמול "סטנדרטי" (עבור אותו עובד) על שעות עבודה נוספות. על פי כן, ישנה המלצה לסכם את מספר השעות הנוספות המרבי הנכלל בתוספת.

לשם דוגמה, בהינתן הרצון להעניק תוספת גלובלית שוות ערך ל-10 שעות נוספות, יש לציין זאת באופן ברור, כך שהעובד יוכל לדעת אם במהלך מילוי התפקיד ייצא לו לעבוד 11 שעות נוספות. ובכך לבצע התאמות מדויקות יותר לתוספת הגלובאלית.

יש לציין כי החוק לא מאפשר לעבוד יותר מכ-60 שעות חודשיות נוספות, על פי כן, התוספת הגלובלית לא אמורה לכלול תשלום עבור מעל ל-60 שעות נוספות, בהתאם. כאשר הדגש הוא, שעל העובד לקבל את התוספת המתאימה, עבור שעות נוספות, על פי חוק. אם בחודש מסוים עבד מעל למכסת השעות הגלובליות, הרי שעל פי חוק מגיע לו לקבל את אותה תוספת כגמול לשכרו. זה העניין לגבי איסור שכר כולל שעות נוספות.

איסור שכר כולל
מומחים לדיני עבודה – אריק שלו ושות', משרד עורכי דין

איך ניתן לכלול הוצאות נסיעה בשכר הכולל?

כשאנחנו מדברים על איסור שכר כולל הוצאות נסיעה, אנחנו מציינים כי החוק אינו אוסר על הכללת אותן עלויות במסגרת השכר הכולל. ועם זאת, הפסיקה כן מתנה זאת בהסכמתו של עובד. במילים אחרות, על מנת לכלול את דמי הנסיעה בשכר העובד על העובד להסכים באופן מפורש וברור. יתרה מכך, על תעריף דמי הנסיעה להופיע בהסכם העבודה, באופן מפורט ומעודכן. כאשר יש לעדכן מעת לעת את שיעור דמי הנסיעות, בהתאמה לעלויות התשלום הרלוונטיות. כך שרכיב דמי הנסיעה יעמוד בגובה העלויות הרלוונטיות. ובתלוש המשכורת עצמו, יש לייחד רכיב נפרד ולהסביר כי מצוין בהחזר של הוצאות נסיעה.

איך ניתן לכלול פיצויי פיטורים ודמי הבראה?

איסור שכר כולל פיצויי פיטורין, לעומת זאת, מצריך עריכת הסכם העסקה, המפרט באופן ייעודי כי פיצויי הפיטורין כלולים בשכר וכי ההסכם עצמו יקבל את אישורו של שר העבודה או מורשה מטעמו. זאת באם אין הסכם קיבוצי החל באותה סיטואציה, המכיל חיוב לתשלום פיצויי פיטורין. לגבי דמי הבראה: אכן ניתן להכליל אותם בתשלום השכר, כדרך פריסתם ל-12 תשלומים, כך שכל תלוש יכיל את החלק היחסי שלהם. גם במקרה זה, יש להתנות זאת בייחוד שורה ייעודית בתלוש השכר המציינת את קבלת דמי ההבראה. כמו גם, שעל סכום התשלום להיות בהלימה עם זה שנקבע בצב ההרחבה, על בסיס וותק העובד והיקף המשרה.

לפרטים נוספים והרבה אודות הנושא, ניתן ליצור קשר עם משרדנו ואף לקבל ייעוץ משפטי ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

מאמרים נוספים שכדאי לקרוא:

ועדי עובדים.

שלילת פיצויי פיטורים.

מדריך להגשת תביעה

שכר טרחה בדיני נזיקין.

תביעה לגמול שעות נוספות.

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן