מלאו טופס לחזרה

אופציות בהסכמי העסקה

מה הן אופציות בהסכמי העסקה, ועל מה חשוב לשים את הדגש כשמסתכלים על הסכמים כאלו. כל זאת ועוד, לרבות מניעיהם של מעסיקים לספק אופציות – בכתבה הבאה.

מה זה בכלל אופציות בהסכמי העסקה?

כשאנחנו מדברים על אופציות בהסכמי העסקה, למה אנחנו בעצם מתכוונים? נתחיל את דיוננו אפוא דווקא במושג אופציות. ראשית, נציין שמדובר במעין כלי תגמול שעסק יכול להעניק לעובדים. התגמול מבוסס על הענקתן של אפשרויות (אופציות, בכל זאת), לרכישת ניירות ערך של החברה. אופציה היא מעין זכות לרכוש או למכור את המניה בהקשר נתון של זמן ומחיר. לעובד שיש אופציה, יש אפשרות לרכוש ניירות ערך, על פי תנאים מוגדרים מראש בתכנית האופציות / הסכם האופציות.

מהן סיבות אפשריות להענקת אופציות?

על כן, הענקת אופציות בהסכמי העסקה היא מעין כלי תגמול מסוים שניתן להעניק לעובדים ולנותני שירותים. ישנן חברות סטרטאפ ו/או חברות טכנולוגיה וותיקות המבססות אי אילו תגמולים לעובדים, כדרך הענקת כתבי אופציות. יש לא מעט סיבות שחברות יבחרו להעניק אופציות ככלי תגמול, לרבות:

  1. אופציות יכולות להוות כלי תגמול די זול, מטעם חברה, לפחות בטווח הקצר.
  2. עובדים שמקבלים אופציות כמו מקבלים את האפשרות לרכוש פיסת נדל"ן בחברה. שכן, אם יממש את האופציה יהיה בעל מניות.
  3. ביצועיו של עובד יכולים להיטיב עם החברה "שרכש", או שיש לו הזדמנות לרכוש בעתיד. כך שיש לו סיבה חומרית נוספת להביא את המהלכים הטובים ביותר שלו.
  4. יש שיגידו שזה יכול לעודד עובדים להישאר במקום עבודה זמן רב יותר. בייחוד אם הם מעוניינים לשמור על האופציות שלהם או לממש את מרב הפוטנציאל שלהן. בייחוד אם עובד יכול לגלם ולממש יותר מן האופציות ברווחים גבוהים וניכרים.

מהי תוכנית אופציות?

הזכרנו קודם את תוכנית האופציות. במילים פשוטות, ניתן להגדירה כמעין פלטפורמה להסדרת וניהול התגמול ההוני בעסק. ניתן לקבוע את התכנית בהתאמה להעדפות החברה, מטרותיה ובהתאם לתקנות הדין. בתוכנית ניתן להגדיר באילו הקשרים רשאית החברה לסטות מהתוכנית (או, אם לא), כמו גם את הליכי הקצאת האופציות. בתוכנית אפשר שיהיו מסלולי הקצאת אופציות שונים, אשר יכולים לקבל ביטוי מסוים במסגרת הסכמי העסקה. ניתן שלכל מסלול אופציות יהיה השפעה אחרת על המעורבים בו – הן על העובד, נותן השירות ו/או המעסיק. תוכנית האופציות תהא מופקדת אצל נאמן, לאחר הכנתה.

כך, שאם נרצה לסכם, אופציות בהסכמי העסקה מהוות הזדמנות לרכישת ניירות ערך של החברה, במחיר שנקבע מראש ובמהלך תקופת זמן מוגדרת. בהינתן אי מימוש האופציה, אפשר שזה יביא לפקיעתה. פקיעתה של האופציה מהווה את העדר היכולת לקבל או לרכוש את המניה בתנאים אשר פורטו בהסכמי העסקה ו/או בתוכנית האופציות.

מה חשוב לוודא במסגרת השיח על אופציות?

יש לבדוק היטב מה רשום לגבי אופציות בהסכמי העסקה, שכן אפשר שהוא יכיל סעיפים מהותיים לכל הצדדים המתקשרים, כמו גם מתווה אי אילו תנאים משפטיים ומסחריים באשר להענקתן ולמימושן. בהסכם זה ניתן לרדת לשורשו של מנגנון ההבשלה, אשר יכול להשפיע על קבלת האופציות ומימושן.  יש לציין, שהסכם עבודה יכול להיות שונה מהסכם אופציות, אם כי אפשר למצוא אופציות בהסכמי העסקה. אך יש להפריד: הסכם עבודה מכי לאת תנאי העסקה, תחומי האחריות של כל הצדדים וכו'. במסגרתו, אפשר שיכלול תנאים הקשורים להענקת אופציות. לרבות, מיסוי, הבשלה וכן הלאה. במקרים מסוימים, יכול מאוד להיות שהסכם האופציות יפורט בחוזה נפרד.

כך או כך, על העובדים להבין את הזכויות המתוארות בהסכמי העסקה או בחוזי אופציות. כמו גם, לקבל בהירות לגבי הסעיפים השונים. חשוב להבין את ההשלכות של הסעיפים השונים בהסכם. כמו לדוגמה, באילו הקשרים ניתן לבטל התקשרות עם חברה מבלי להשפיע על האופציות. התייעצות עם עורך דין טרם הגעה למעמד החתימה (ואף במסגרתו) יכולה מאוד לתמוך במהלך העניינים, באם עורך הדין יסביר מה משמעותו של כל סעיף, ומה החוזה מתאר. באילו תנאים יוכל לקבל העובד אופציות, באילו תנאים לא ומה הם הסייגים או האפשרויות השונות. לרבות:

  1. מה יכול להשפיע על מימוש האופציות
  2. מתי יהיה ניתן לממש את האופציות
  3. באיזה מחיר יוכל לממש את האופציות
  4. באיזה מחיר יוכל לצפות למכור אותן (אם ירצה), והאם התגמול הזה שווה מבחינתו
  5. כמה אופציות העובד יכול לקבל, ואילו תנאים ישפיעו על כך ואילו לא

וכן הלאה.

ניתן לפנות למשרדנו על מנת לקבל ייעוץ ראשוני ללא התחייבות. משרדנו מייעץ ומייצג לקוחות למעלה משני עשורים, כמו גם זכה לדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.

מה מהותן של אופציות ומה כדאי לוודא בעניינן(פתח בטאב חדש בדפדפן)

טיפול בהסכמי עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עבודת נוער(פתח בטאב חדש בדפדפן)

פיצויים בשל התנתקות(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עובדי קבלן(פתח בטאב חדש בדפדפן)

שתפו:
[addtoany]
מאמרים שעשויים לעניין אותך

מבוא: בתקופות של סכסוכים ועוינות, החברים הפגיעים ביותר בחברה סובלים

קרא עוד »

כאשר אתם מחפשים עורך דין המתאים לצרכיכם, הדבר הראשון שחשוב

קרא עוד »

לפני כל הליך של פיטורים, יש חובה לקיים את שלב

קרא עוד »
לבדיקת היתכנות מהירה ללא כל התחייבות מלא/י את הטופס ושלח/י
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם
לבדיקת היתכנות (ללא התחייבות) השאירו פרטים ונציג משרדנו יחזור אליכם בהקדם

לפנייה לנציג הווירטואלי החכם שלנו
לחצו כאן

לחץ כאן
צריכים עזרה?
לנציג הווירטואלי של משרדינו:
שלום, איך נוכל לעזור?
דילוג לתוכן