ברוכים הבאים לאתר אריק שלו ושות' משרד עורכי דין

טיפול בהסכמי עבודה

הסכם עבודה תוחם את מכלול ההסכמות וההבנות בין עובד למעסיק. חוק הודעה לעובד מחייב את המעסיק למסור הודעה על תנאי עבודה לעובד. ועם זאת, אין חובה לחתום על הסכם עבודה, אלא שביכולתו להוסיף על הזכויות המוקנות בחוק לעובד גם כך, ועם זאת לא לגרוע מהן. למעשה, סעיפים המנוגדים לזכויות העובד כחוק אינם תקפים. באם ישנו תנאי בהסכם העבודה שיש עליו מחלוקת, ניתן לשנותו בהסכמת העובד והמעסיק יחדיו. טיפול בהסכמי עבודה נועד לפתור מחלוקות ולמצות את הזכויות כחוק של הצדדים.

מהו מקומו של טיפול בהסכמי עבודה?

מטרתו של הסכם עבודה היא להסדיר את יחסי העבודה בין הצדדים ואף לספק הגנה משפטית. הסכם העבודה מפרט את תנאי העבודה לרבות שעות העבודה, תנאים סוציאליים שונים, שכר וכיוצא בזה. כאמור, אין מיכולתו של הסכם העבודה לגרוע מהזכויות המוקנות לעובד כחוק או מכוח הסכם קיבוצי או צו הרחבה החלים בעניינו. כל הסכם עבודה יכול רק להיטיב עם העובד מבחינת הוספת זכויות נוספות לעניינו.

טיפול בהסכמי עבודה יכול להיכנס למשחק כאשר מעסיקים ועובדים חתמו על חוזה שיש בו סעיפים המנוגדים לזכויותיו של עובד כחוק, ועל פי כן אינם מחייבים אותו גם אם חתם על הסכם שכזה. נכון הדבר גם לסעיפים המנוגדים להסכמים קיבוציים או לצווי הרחבה. נכון הדבר לגבי סעיפים האוסרים על פנייה לבית המשפט לעניין תביעות כנגד המעסיק על הפרת זכויות, שכן פנייה לערכות משפטיות נחשבת כזכות יסוד חוקתית בסיסית, נכון הדבר גם לגבי סעיפים האוסרים להתארגן כקבוצת עובדים.

טיפול בהסכמי עבודה הינו חשוב ביותר:

באם הסכם עבודה נתון מכיל סעיפים לפיהם שכר הבסיס יכיל תשלום עבור עבודה בימי מנוחה ואף תגמול שעות נוספות, הרי שיש מקום להחיל טיפול בהסכמי עבודה כדי לתקן התנהלות בלתי חוקית. סעיף 5 לחוק הגנת השכר קובע בדיוק ההפך. אלא שבמקרים מסוימים יש אפשרות לכלול תוספת נפרדת עבור שעות נוספות כמקבץ גלובלי, באם התוספת מבטאת את השעות הנוספות הצפויות לעובד באופן הוגן, כאשר החישוב נעשה לטובת העובד. על כן, ייעוצו של עורך דין יכול להיות בעל ערך במצבים שכאלה כדי להבין באם יש סיבה לטפל בהסכם העבודה ואף לעמוד על הזכויות כדין.

סיבה נוספת לעסוק בטיפול בהסכמי עבודה היא באם בעלות מקום העבודה עוברת לידי מעסיק חדש, והמעסיק מבקש לאפס את הוותק של העובדים כדרך החתמה על הסכם עבודה חדש ולפיו העובד נחשב כעובד חדש. מן הוותק נגזרות זכויות סוציאליות מסוימות ועל פי כן עובד מוגן לא מתבקש לחתום על פי חוק ויש עבורו הגנה מפני כך כחוק. ניתן להתייעץ עם עורך דין כדי לראות כדי למצות את הזכויות בדין, בעניין זה. משרדנו, בעל רקורד הצלחות מוכח, מייעץ ומייצג לקוחות מזה כשני עשורים, מזמין אותך לפנות אלינו לייעוץ ראשוני כדי לזהות כיצד לטפל בהסכמי העבודה שברשותך, כדי לעזור לך למצות את זכויותיך כדין.

/ 5.

לקבלת ייעוץ/ייצוג משפטי ללא התחייבות