הסכם קיבוצי לפיצויי עובדים נפגעי צוק איתן

עיקרי הסכם קיבוצי לתשלום שכר עובדים אשר עבודתם נפגעה במהלך המלחמה

על מנת להתמודד עם הנזק העקיף שנגרם כתוצאה ממבצע צוק איתן, נחתם הסכם קיבוצי שמטרתו להבטיח פיצוי לעובדים שהכנסתם ניזוקה כתוצאה מהמלחמה.

להלן עיקרי ההסכם לפיצויי עובדים ששכרם נפגע עקב המלחמה:

ההסכם הקיבוצי קובע כי בכל אחד מהמקרים הבאים יהיה על המעסיק לשלם את שכרו של עובד שנעדר כתוצאה מצוק איתן:

א. כאשר העובד הוא עובד המועסק במוסד חינוכי באזור אשר נעדר מעבודתו עקב סגירה של המוסד ביום אחד או יותר למבצע.

ב. עובד שנעדר מעבודתו לצורך השגחה על ילדו עקב החלטה על סגירת מוסדות חינוך במקום מגוריו, אף אם ילדו לא היה רשום למוסד חינוכי. זאת בתנאי שהוא הורה יחיד או שבן הזוג, שהינו עובד או עצמאי לא נעדר מעבודתו, עסקו או משלח ידו לצורך השגחה על ילדיו, או שנבצר ממנו להשגיח על הילד.(הוראות הנוגעות למוסד חינוכי לא יחולו כאשר הייתה במקום העבודה מסגרת חינוכית נאותה)

ג. היעדרות ממקום העבודה בהתאם להוראות שעה של פיקוד העורף.

ד. עובד המתגורר ביישוב שבטווח של בין 0-7 ק"מ מגדר המערכת המקיפה את עזה ונעדר מעבודתו בשל המצב הביטחוני.

ה. עובד בעל מוגבלות כפי שזו מוגדרת בחוק שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות ואשר מוגבלותו ידועה למעסיק ומנעה ממנו להגיע למקום העבודה או לשהות בו משום שאינו יכול לקיים את הוראות פיקוד העורף.

ו. הורה של אדם בעל מוגבלות אשר מתקיימים בעבורו 3 תנאים מצטברים:

1. מוגבלות של בן או בת ידועים למעסיק או שקיים תיעוד רפואי.

2. ההורה נעדר על מנת להשגיח על בנו / בתו מכיוון שהמוגבלות אינה מאפשרות לו לעמוד בהוראות פיקוד העורף.

3. בן /בת הזוג לא נעדרו מעבודתם מסיבה זו, או שהינו הורה יחיד.

חשוב לציין כי מעסיק אשר מבקש לקבל פיצויי בגין שכר ששולם לעובדיו חייב להוכיח כי אכן שילם את השכר ועל כן לא יוכל המעסיק לטעון כי רק כאשר יפוצה ישלם את שכר עובדיו. במידת הצורך יוכל לפנות המעסיק לרשויות המס ולבקש מקדמה על מנת לשלם את שכר עובדיו.

כמו כן, חובת המעסיק לשלם משכורות במועד התשלום הרגיל ועובד אשר נעשה שימוש בימי החופשה שברשותו על מנת לכסות את היעדרויותיו מהסיבות שנמנו לעיל, תושב לו הזכאות לימי החופשה שנוצלו.

עובד אשר עבד בחלק מיום העבודה, ישולם לו החלק היחסי של השכר ובלבד שמדובר ביותר משעת היעדרות אחת.

נוסף על כך, חשוב לציין כי עובדים אשר גויסו לשירות מילואים זכאים לתשלום מלא של שכרם ובלבד.