המדריך המלא לזכויות בפיטורים

פיטורים הן חוויה לא נעימה, בלשון המעטה, אולם חוויה שמרבית העובדים במשק חוו בשלב כזה או אחר. על מנת למזער את הפגיעה מוטב להכיר את זכויותיך מבעוד מועד וכך לקבל החלטות מושכלות, לפעול לקבלת מלוא הזכויות ואף לדעת מתי כדאי לפנות לייעוץ ו/או ייצוג משפטי.

לפני הכל – שימוע

האם נעשה לך שימוע? האם הוא נעשה באופן תקין? בכל מצב של פיטורים על המעסיק לקיים שיחת שימוע, גם אם עבדתם רק חודש וגם בפיטורי התייעלות וצמצום! יתרה מזאת, חובת קיום השימוע חלה גם בסקטור הפרטי וגם בסקטור הציבורי.

בכל מקרה בו מקיימים שימוע, יש לתת הודעה מוקדמת על כך לעובד, בזמן סביר שתאפשר לו להתכונן להביא עמו נציג מטעמו, באם ירצה בכך (הנציג יכול להיות נציג הסתדרות, עורך דין או כל אדם אחר מטעמו) וגם להמציא מסמכים רלוונטיים לשימוע.

את ההודעה יהיה על המעסיק לתת בכתב ובו פירוט של סיבת קיום השימוע, מועד השימוע ומיקום השימוע.

מי מקיים את השימוע?

אף כי אין כללים מוסדרים בסוגיה זו, מוטב כי גורם בכיר אובייקטיבי ככל שניתן ינהל את השימוע וזאת על מנת למנוע מעורבות שיקולים זרים.

פרוטוקול

במהלך השימוע על גורם כלשהו לנהל פרוטוקול.

שיקולים לפיטורים

מטרת השימוע לאפשר לעובד להשמיע את טיעוניו בטרם יחליט המעסיק האם לפטרו, לפיכך חייב המעסיק להבהיר לעובד מהם השיקולים שעומדים לנגד עיני המעסיק שגרמו לו לזמן את העובד לשימוע.

במעמד זה יכול העובד לנסות ולהניע את המעסיק מהחלטת הפיטורים, לעיתים גם בפיטורי צמצום ניתן במהלך השימוע להגיע להסדר שמאפשר לעובד להמשיך בעבודתו, לעיתים במתכונת שונה.

העברת הפרוטוקול לעובד וקבלת החלטות

לאחר קיום השימוע, רשאי העובד לבקש את הפרוטוקול של השימוע ותוך זמן סביר יצטרך המעסיק לקבל החלטה באשר לתוצאות השימוע ובמידה והוחלט לפטר להעביר מכתב פיטורים.

חשוב לדעת: פיטורים ללא שימוע – הן פיטורים שנעשו בניגוד לדין. כמו כן, חובה על המעסיק להעביר מכתב פיטורים לעובד מפוטר.

פוטרת מה הזכויות שמגיעות לך?

הזכויות שמגיעות לכל עובד תלויות וותק ולכן חשוב להבחין בין 2 מצבים:

1. עבדת פחות משנה
  2. עבדת יותר משנה

פחות משנה

אם עבדת פחות משנה, קיימת זכאות רק לחלק מהזכויות המגיעות לעובדים מפוטרים:

• תשלום יתרת שכר
    בהתאם לחוק הגנת השכר, קמה לך זכאות לקבל את יתרת שכרך גם אם פוטרת וגם אם זה נעשה עקב חוסר שביעות רצון ואפילו עבירת משמעת.
  • פדיון ימי חופשה צבורים
    בעד שנת העבודה הראשונה זכאי עובד ל- 14 ימי חופשה (כולל ימי מנוחה) ולכן הצבירה החודשית מתחלקת באופן יחסי למספר ימי העבודה כך שאם עבדת 240 ימים ויותר, תקום לך זכאות לצבירה המלאה של החופשה, פחות מכך ישולם לפי חלקיות המשרה שלך – מספר ימי העבודה בפועל לחלק ל-240. לא ניתן לפדות יום חופשה חלקי ולכן הצבירה תעוגל כלפי מטה.
  • הודעה מוקדמת
    עובד במשכורת חודשית שעבד פחות משנה זכאי להודעה מוקדמת של יום בעבור כל חודש עבודה במשך חצי השנה הראשונה ו2.5 ימים לחודש בעבור ששת החודשים הבאים. עובד בשכר יומי / שעתי / לפי תפוקה זכאי ליום בעבור כל חודש למשך השנה הראשונה.
  • קופת גמל / פנסיה
    באם עבדת יותר מ- 3 חודשים והייתה לך קופת גמל או באם הגעת ללא קופת גמל ועבדת יותר משישה חודשים יש לוודא כי המעסיק נותן מכתב שחרור פוליסה וטופס 106.

פיטורים בסמוך לשנת עבודה – יראו אותם כפיטורים שנעשו על מנת לחמוק מתשלום פיצויי פיטורים ובית הדין ייטה לפסוק לטובת תשלום פיצויים. כמו כן ייתכן שיפסוק הלנה, הצמדה וריבית באם אלו לא ישולמו.

יותר משנה

עובד שעבד יותר משנה כבר זכאי לזכויות רבות בהתאם לחוק:

• תשלום יתרת שכר:
    כמו בתקופת עבודה קצרה, גם לאחר שנה חובה על המעסיק לשלם את יתרת שכרך גם אם פוטרת וגם אם זה נעשה עקב חוסר שביעות רצון ואפילו  אם סיבת הפיטורים נעוצה בעבירת משמעת.
  • פדיון ימי חופשה צבורים :
    בעד כל אחת מארבע השנים הראשונות קימה זכאות  ל-14 ימי חופשה בשנה (יש לציין כי מניין ימי החופשה אמור לעלות בקרוב) .
    בעד השנה החמישית זכאים עובדים ל- 16יום ובעד השנה השביעית ל- 21 יום.
    מהשנה השמינית ואילך יש יום נוסף לכל שנת עבודה עד ל- 28 יום חופשה (כולל ימי מנוחה).
  • יתרת דמי הבראה
    אם השלמת שנת עבודה מגיעים לך דמי הבראה. מספר הימים בגינם ישולמו דמי ההבראה מחושבים לפי וותק בעבודה ולפי תעריף קבוע ליום שנקבע בצו הרחבה ומשתנה מעת לעת. כיום התעריף עומד על 378 ש"ח ליום, ובמגזר הציבורי הוא עומד על 421 ש"ח לכל יום הבראה.
    בתום השלמת שנת עבודה זכאי עובד ל- 5 ימי הבראה ובתום השנה העשרים באותו מקום עבודה זכאי ל- 10 ימי הבראה בשנה.
  • הודעה מוקדמת
    תקופת ההודעה מוקדמת לפני פיטורים לא תכלול בתוכה את ימי החופשה אלא אם נדרש העובד לעבוד בתקופה זו ובחר, בהסכמת המעביד, להשתמש בימי החופשה שנותרו לו על מנת שלא להגיע למקום העבודה בתקופת ההודעה המוקדמת.

עובד במשכורת חודשית

ותק בעבודהעובד במשכורת
מעל שנהחודש ימים
1 שנה אולם פחות מ-2 שניםחודש ימים
2 שניםחודש ימים
3 שניםחודש ימים
4 שנים ואילךחודש ימים

עובד בשכר שעתי / יומי / לפי תפוקה

ותק בעבודהעובד בשכר
מעל שנה14 יום
1 שנה אולם פחות מ-2 שנים14 יום + יום לכל חודשיים עבודה
2 שנים21 ימים
2 שנים ופחות מ-3 שנים21 יום + יום נוסף לכל חודשיים עבודה
3 שנים ואילךחודש ימים

פיצויי פיטורים

• שיעור הפיצויים
    פיצויי פיטורין מחושבים לפי השכר האחרון של העובד אלא במקרים בהם חל שינויי בשכר או הפחתה בשכר או בהיקף המשרה. במקרים אלו יחושבו הפיצויים לפי תקופות נפרדות.
    בנסיבות בהן השכר משתלם על בסיס שעתי, יומי או על פי תפוקה, ואף במקרים בהן היקף ההעסקה אינו קבוע, יעשה ממוצע מספר שעות העבודה ב- 12 החודשים שקדמו לפיטורים.
  • רכיבי השכר
    הרכיבים הכלולים בשכר הקובע לפיצויי פיטורים הינם, שכר בסיס, כולל תוספות מחלקתיות או מקצועיות, תוספת ותק, יוקר ומשפחה.
    לא יכללו בשכר הקובע תשלומים בגין אחזקת רכב או טלפון, גמול שעות נוספות, או דמי הבראה. חשוב לציין כי ישנם מקרים בהם ניתן להוכיח כי רכיבי שכר אשר באופן פורמלי לא נחשבים חלק מהשכר הקובע, בעצם מהווים רכיב פיקטיבי ועל כן יש לכלול אותם בשכר הקובע.