זכויות מפוטרים בגל פיטורים

רגע לפני נחשול הפיטורים: מה מגיע למפוטר במסגרת גל פיטורים

"780 עובדי רשת אופיס דיפו בסכנת פיטורים" (דה פוסט), "בזן תפסיק עבודתם של 1000 עובדי הקבלן; פיטורי עובדים בקנה" (כלכליסט), " לוג'יק מצטרפת לגל הפיטורים: 100 עובדים יעזבו" (גלובס), "פיטורים בבבילון: עשרות עובדים זומנו לשימוע" (ynet ידיעות אחרונות).

ימים שחורים עוברים על שוק העבודה הישראלי, כותרות כמו " פיטורים מדן ועד אילת: "יהיה יותר גרוע" של מערכת Ynet  , מפורסמים בתדירות גבוה בעיתונות הכתובה והאינטרנטית. עם זאת, גלי פיטורים עקב מיתון עולמי או מקומי אינם זרים לישראל ולכן נחקקו חוקים ונקבעו הלכות על ידי הפסיקה אשר נועדו לסייע לעובד על מנת שבבואו של "יום הדין" לא יעמוד אל מול שוקת שבורה, אלא יזכה להגנה מסוימת אשר תאפשר לו להמשיך ולעמוד על רגליו.

זכות השימוע לפני פיטורים גם בפיטורי צמצום

על אף שפיטורי צמצום אינם נובעים לרוב מאופי מערכת היחסים בין המעסיק לעובד ולעיתים אף אינם קשורים כלל לתפוקתו של העובד,  גם כאשר מדובר בגל פיטורים שנובע מהתייעלות או צמצום, עדיין חלה על המעסיק חובה לקיים שימוע לפני פיטורים.

חלה חובה על המעסיק לקיים את השימוע בלב שלם ובנפש חפצה ולא רק למראית עין. על אף ששמו של עובד  עלה בפור, מעמד השימוע עשוי להוות במה באמצעותה ניתן לשכנע את המעסיק כי ניתן לשלב עובד באגף אחר בחברה או אולי אפילו להימנע מפיטורים בעזרת הסכמה להפחתה זמנית בהיקף המשרה או השכר, לפחות "עד יעבור זעם".

הודעה מוקדמת

החוק קובע כי כל עובד שפוטר זכאי להודעה מוקדמת. עובד במשכורת חודשית זכאי ליום בעבור כל חודש בששת החודשים הראשונים לעבודתו, ומתחילה החודש השביעי יהיה זכאי לשישה ימים ועוד יומיים וחצי בעבור כל חודש עבודה נוסף.  עובד בשכר יומי/ שעתי / לפי תפוקה יהיה זכאי ל – 12 יום בשנתו הראשונה – יום בעבור כל חודש, ובשנתו השנייה ל-14 ימים  + יום בעבור כל שני חודשי עבודה, בשנתו השלישית – 21 יום + יום בעבור כל שני חודשי עבודה נוספים וכן הלאה.

חשוב לציין כי לא ניתן לחפוף בין ימי חופשה להודעה מוקדמת אלא בהסכמת העובד או באם נקבעה מראש חופשה מרוכזת לתאריכים הנופלים על תקופת ההודעה המוקדמת. כך מעסיק אינו יכול להחליט כי הוא פודה את ימי החופשה של העובד במהלך תקופת ההודעה המוקדמת  ואם הוא אינו מעוניין שהעובד יעבוד בתקופה זו, יהיה עליו לשלם חלף הודעה מוקדמת בגין תקופה זו.

פיצויי פיטורים

למעט במקרים חריגים מאוד בהן נעשו עבירות משמעת חמורות, עובד שפוטר לאחר השלמת שנת עבודה ולעיתים אף בסמוך להשלמת שנה, זכאי לפיצויי פיטורים.

משנת 2008 חלה על המעסיק על פי חוק חובה להפריש לקרן הפנסיה הפרשה גם לטובת פיצויי פיטורין. עם זאת, סכום זה לרוב אינו מכסה את חובתו של המעסיק ולכן במרבית המקרים יהיה על המעסיק להשלים את פיצויי הפיטורים גם מעבר לסכום המצוי בקרן הפנסיה.

באם חתום העובד על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, הוא יהיה זכאי רק לסכום המצוי בקרן הפנסיה ולא יזכה להשלמה, למעט במקרים בהם סעיף 14 אינו חל על הסכום המלא המתחייב על פי חוק. חשוב לציין כי לא ניתן להחיל את הסעיף באופן רטרואקטיבי ולכן אם הוחתם העובד על הסעיף במהלך תקופת עבודתו, הפיצויים יחולקו לשתי תקופות.

נקודה חשובה: עם סיום יחסי עובד מעביד- חלה חובה על המעסיק להעביר מכתב שחרור פוליסה לעובדים שהיו זכאים להפרשה לפנסיה.

פדיון ימי חופשה

בעת סיומם של יחסי עובד מעביד המעסיק מחויב לפדות את ימי החופשה שנותרו בכסף. ימי מחלה שנותרו לא ניתן יהיה לפדות אלא אם הדבר מוסכם במסגרת הסכם מיטיב כלשהו.

דמי הבראה

עובד שעבד שנה ויותר זכאי לדמי הבראה. בסקטור הפרטי, שווי יום הבראה עומד כיום על 374 ₪ ליום הבראה. את סכום זה יש להכפיל בהיקף המשרה ובמספר ימי ההבראה להם זכאי העובד לפי הוותק.  לאחר שנתו הראשונה של העובד קמה לו זכאות ל- 5 ימי הבראה, בשנה השנייה והשלישית ל- 6 ימי הבראה, בשנתו הרביעית עד שביעית יהיה זכאי ל- 7 ימי הבראה וכך הלאה.

דמי הבראה משולמים לרוב בחודשי הקיץ, אולם כאשר מפוטר העובד הוא יהיה זכאי לחלק היחסי של השנה בה פוטר. כלומר אם פוטר העובד לאחר שנה וארבעה חודשים, הוא יהיה זכאי

דמי אבטלה

עם ההחלטה לפטר עובד, חלה על המעסיק חובה להעביר לעובד מכתב פיטורים ובו מופרטת תקופת העבודה וכי סיום העבודה על רקע פיטורים. את מכתב זה יש להעביר לביטוח הלאומי לצד תלושי שכר ותטפסי תביעה בעבור דמי אבטלה. הביטוח הלאומי יבחן את התביעה ויחליט האם בכפוף להשלמת תקופת אכשרה, זכאי המבוטח לדמי אבטלה.

לסיכום, פיטורים במסגרת גל פיטורים אינם שונים במהותם מפיטורים שנובעים מכל סביה אחרת והזכויות ניתנות בהתאם, כלומר, גם אם נקלע המעסיק לקשיים ולכן נאלץ לפטר, אין זה פוטר אותו ממתן מלוא הזכויות המגיעות לעובד המפוטר.