זכאות לפיצויים למתפטר

פסק דין חדש של בית המשפט המחוזי, היכה גלים לאחרונה ברשת כשכותרות העוסקות בפסק הדין פירשו באופן מוטעה כי בעקבות פסק הדין עובדים אשר יתפטרו יהיו זכאים לפיצויי פיטורים באופן אוטומטי.

פסק הדין המדובר, עש"א 23659-05-12 הפניקס חברה לביטוח בע"מ נ' מדינת ישראל באמצעות משרד האוצר אגף שוק ההון ביטוח וחסכון, למעשה אינו מהווה חידוש. כבר בשנת 2008 כשנחתם ההסכם הקיבוצי בדבר פנסיה חובה במשק, נקבע בנוסח ההסכם כי הכספים אשר יפריש המעסיק לטובת רכיב הפיצויים של העובד, שייכים לעובד.

אמנם מדובר כאן בפסק דין אשר מחזק את הכתוב בהסכם הקיבוצי וצו ההרחבה אולם לאלו היה תוקף מחייב ולפיכך החובה חלה כבר משנת 2008.חוסר הבהירות סביב סוגיית הפיצויים נובע בעיקר מפרשנות מוטעית כי עובד אשר מתפטר רשאי למשוך את הפיצויים ברגע שירצה. בפועל עובד שהתפטר ואינו חתום על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים לא יהיה זכאי למשוך את כספי הפיצויים, אלא אם שחרר אותם המעביד. עם זאת, הפיצויים שייכים לעובד ויצברו לטובתו לעת פרישה.

אימתי רשאי עובד למשוך את כספי הפיצויים?

1. כאשר עובד מפוטר המעסיק מחוייב לשחרר את פיצויי הפיטורים.
  2. כאשר עובד חתום על סעיף 14 לחוק פיצויי הפיטורים הקובע כי בין אם התפטר ובין אם פוטר הוא אינו זקוק לשחרור הפיצויים על ידי המעסיק ויכול למשוך את הפיצויים עם סיום יחסי עובד מעביד.
  3. כאשר עובד התפטר בנסיבות אשר חוק פיצויי פיטורים מונה כנסיבות בהן ההתפטרות נעשית בדין מפוטר.
  4.  כאשר יש נוהג בחברה (אשר ניתן לביסוס) לשחרר את כספי הפיצויים הצבורים בקופה.

לסיכום, ישנם מקרים רבים בהם קמה לעובד שעבד שנה או קרוב לשנה זכאות לפיצויים והוא אינו מודע לכך על כן בין אם התפטרתם ובין אם פוטרתם מומלץ לבדוק את זכאותכם.