דמי הבראה – תקציר מידע לעובד

חודשי הקיץ שוב הגיעו ולצד סידור לילדים, בקשות לחופשה ושלל עיסוקים לפני השנה החדשה כדאי לזכור כי ייתכן כי הנכם זכאים לדמי הבראה.

צו ההרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות הבראה ונופש

דמי הבראה הינם זכות הניתנת לעובדים מכוח צו הרחבה בדבר השתתפות המעביד בהוצאות הבראה ונופש. הצו קובע כי כל עובד אשר השלים שנת עבודה, זכאי לתשלום בגין ימי הבראה לפי תעריף המתעדכן מעת לעת.

שווי יום הבראה בשנת 2013

כיום שווי יום הבראה במגזר הציבורי עומד על 420 ₪ ובמגזר הפרטי על 374 ₪ ליום הבראה.

מספר ימי הבראה להם זכאי עובד בהתאם לוותק במקום העבודה

מספר ימי ההבראה להם זכאי עובד תלוי בוותק שלו, כאשר בעבור השלמת שנת עבודה אחת, יקבל העובד 5 ימי הבראה, בעבור השנה השנייה והשלישית 6 ימי הבראה, בשנה הרביעית עד לעשירית 7 ימים ועוד.

מועד תשלום דמי ההבראה ואופן חישובם

דמי הבראה משולמים לרוב בחודשי הקיץ אולם ניתן בהסכמת העובד לשלם אותם מדי חודש בחודשו. כמו כן, התשלום ייגזר מהכפלת היקף המשרה במספר ימי ההבראה להם זכאי העובד לפי הוותק כפול שווי יום הבראה.

נופש על חשבון דמי הבראה

מעסיק רשאי להוציא את עובדיו לנופש על חשבון ימי ההבראה ובתנאי שהסכימו לכך בכתב ושהנופש אינו כולל תכנים הקשורים בעבודה.

זכאות לדמי הבראה לנשים בחופשת לידה

צו הרחבה קובע כי תקופת חופשת הלידה תבוא במניין ההיעדרויות אשר ייזקפו לטובת צבירת וותק לדמי הבראה. אם זאת, הצו קובע כי חופשה ללא תשלום לא תבוא במניין ימי ההיעדרות הצוברים וותק לדמי הבראה, ולכן מרגע הארכת חופשת הלידה ל- 26 שבועות אשר מתוכן רק 14 משולמות על ידי הביטוח הלאומי, נוצרה לקונה. עם זאת, בהיעדר פסיקה סותרת יש לראות את כל חופשת הלידה, קרי 26 שבועות כתקופה הצוברת וותק לדמי הבראה.

תקופת אי כושר עבודה

תקופת אי כושר עבודה עקב פגיעה בעבודה, תזכה את העובד בדמי פגיעה מביטוח לאומי ולכן על אף כי יחסי עובד מעביד ממשיכים להתקיים, השכר אינו מגיע ממקום העבודה. צו ההרחבה קובע כי תקופת היעדרות עקב חל"ת לא תבוא בחישוב לצורך דמי הבראה. ניתן לראות תקופה זו כתקופה של חל"ת ולכן תקופת היעדרות, זו לא תיזקף לצורך צבירת וותק לדמי הבראה.

מגיעים לכם דמי הבראה!

לסיכום, זכרו כי דמי ההבראה אינן תשלום רשות, אלא תשלום שהמעסיק מחוייב לשלם למי שהשלים שנת עבודה. מעסיק שלא משלם דמי הבראה פועל בניגוד לחוק.