שעת היעדרות למטרת הנקה

שעת הנקה ניתנת מכורח סעיף 7 (ג) (3) לחוק עבודת נשים הקובע כי עובדת במשרה מלאה שילדה ושבה מחופשת הלידה שלה רשאית להיעדר במשך שעה אחת ביום למשך ארבעה חודשים מיום חזרתה לעבודה, למטרת "הנקה". חשוב לציין כי החוק אינו מחייב הנקה בפועל ואינו קובע איזו שעה תקבל העובדת. נהוג לתת לעובדת לסיים את עבודתה שעה מוקדם יותר במשך תקופה זו.

התנאים לקבלת שעת הנקה

על מנת ליהנות משעת הנקה על העובדת לעבוד במשרה מלאה בטרם יציאתה לחופשת לידה ועליה לשוב לעבודה במשרה מלאה בתום חופשת הלידה.

האם עובדת שהחליפה עבודה בתום חופשת הלידה זכאית לשעת הנקה?

התשובה היא כן. שעת הנקה אינה זכות הנצברת לטובת העובדת במקום עבודה ספציפי ולכן גם עובדת אשר התפטרה או פוטרה מעבודתה הקודמת ובתום חופשת הלידה החלה לעבוד במקום עבודה חדש, תהיה זכאית לשעת הנקה במשך ארבעה חודשים מתום חופשת הלידה. זאת כמובן, בתנאי שעבדה משרה מלאה לפני יציאתה לחופשה והיא שבה למשרה מלאה במקום העבודה החדש.

האם עובדת שיצאה לחל"ת בתום חופשת הלידה זכאית לשעת הנקה?

סעיף 7(ד) (1) לחוק עבודת נשים קובע כי מותר לעובדת שעבדה במשך שניים עשר חודשים רצופים ויותר אצל אותו מעביד, וילדה, להיעדר מעבודתה במסגרת חופשה ללא תשלום בתום חופשת הלידה, למשך פרק זמן של כרבע ממספר החודשים שעבדה אצל המעביד ולא יותר משניים עשר חודשים.

שעת ההנקה לפי סעיף 6א. לחוק עבודת נשים קובע כי היעדרות לשם שעת הנקה תתרחש מתום חופשת הלידה העיקרית, קרי, חופשת הלידה מבלי החופשה ללא תשלום. אי לכך עובדת שבתום חופשת הלידה החליטה לצאת לחל"ת תיהנה משעת הנקה רק במשך יתרת החודשים שנותרו מיום שובה לעבודתה ועד תום ארבעה חודשים מתום חופשת הלידה העיקרית.

האם ניתן לצבור שעת הנקה או להמירה בשכר?

שעת הנקה נועדה לאפשר לאישה ששבה מחופשת הלידה להיניק עד 4 חודשים נוספים מתום חופשת הלידה, אין מדובר בזכות שניתן להמירה בכסף או לצבור אלא בזכות החייבת מימוש בפועל. ניתן כמובן לוותר עליה אולם אין הויתור מקנה תמורת שכר.

חשוב לציין כי אין חובה להיניק בשעה זו

שעת הנקה ליולדת שילדה תאומים

בחוק אין התייחסות ללידה של יותר מתינוק אחד בהקשר של שעת הנקה לפיכך יש להסיק כי הזכות לשעת הנקה זהה לזו של יולדת שילדה תינוק אחד. עם זאת יש לזכור כי מכיוון שהזכאות מתחילה בתום חופשת הלידה, אם לתאומים תתחיל את זכאותה לשעת הנקה ותסיימה שלושה שבועות מאוחר יותר מאשר אם לתינוק יחיד.

שעת הנקה לאם מאמצת

חוק עבודת נשים קובע כי האמור בסעיפים 6, 7(ג)(3) ו-(ד), 7א ו9-(ג) יחול גם על אם מאמצת, לפיכך גם שעת הנקה חלה על אם מאמצת.

למידע נוסף בנושא זכויות נשים בעבודה ויצירת קשר ליעוץ משפטי וייצוג נא לחץ כאן.