עריכת חוזי עבודה

לא ניתן להפריז בחשיבות עריכת חוזה מסודר וחוקי אשר מסדיר את תנאי העבודה. חוזה זה יגן הן על העובד והן על המעסיק באם תתעורר מחלוקת עתידית בנושא תנאים. אין חוזה סטנדרטי שמקיף את כל סוגי העובדים במשק ולפיכך לפני עריכת חוזה יש לקבל ייעוץ משפטי מדויק באשר לזכויות העובדים ולחובות המעביד כפי שאלו מעוגנות בחוקי העבודה בכלל ובצווי ההרחבה לענפים השונים בפרט. חוזה עבודה טוב מהווה מעין פוליסת ביטוח ויאפשר לך המעסיק לישון בשקט.

חוזה עבודה הינו נגזרת של דיני החוזים ועליו להכיל בתוכו לכל הפחות הסכמה על שכר ותנאים סוציאליים בסיסיים. בגדול קיימים שלושה סוגים של חוזי עבודה:

חוזה לתקופה בלתי מוגבלת – חוזה שחלק מהמשתנים בו קבועים וחלק אינם – הפרמטרים המשתנים הינם – גובה שכר היקף משרה, תנאי עבודה, תפקיד העובד. המשמעות היא שבית הדין אינו רואה בשינויים החלים בחוזה כריתת חוזה חדש.חוזה לתקופה מוגבלת כלומר חוזה שמוגבל לפרק זמן.

באם פרק הזמן הזה הינו שנה ויותר זכאי העובד לפיצויי פיטורין עם סיום החוזה. וחוזה לביצוע משימה מסוימת

בבניית חוזה העבודה יש לשים לב לסעיפים בעייתיים כגון הטלת קנסות והגבלות עיסוקו העתידי של העובד.

1. הטלת קנס על עובד בחוזה– המבחן הינו במידתיות הקנס, חיוב עובד שעבר הכשרה פנימית של מספר ימים באלפי שקלים עם עזיבתו הינו מעשה שאינו מידתי, עם זאת עובד שעבר הכשרה ארוכה ומקיפה שעבורה משלמת החברה סכום נכבד, יש להניח כי עזיבת העובד בטרם עת תגרום לחברה להפסדים.
  2. סעיף הגבלת העיסוק – סעיף זה נועד למנוע מהעובד לעבוד את המתחרים ולהעביר מידע רגיש שעשוי לשמש את המתחרים. גם כן מבחן המידתיות הוא שייקבע את מידת תוקפו של הסעיף. במידה ואין הסעיף מידתי בית משפט יתייחס אליו כאל בטל.
  3. חוזה הקובע כי השכר כולל את ההפרשות הסוציאליות – כלומר ימי חופשה, פיצויי פיטורין וכדומה אינו חוזה חוקי. גם שעות נוספות לא יכללו בתוך השכר למעט במקרים שבהן מדובר במשרות אמון. בית הדין קובע כי משרות אמון נמדדות לא על פי שיוך העובד לדרג הנהלה בחוזה אלא לפי עבודה בפועל. יתרה מזאת, תיקון 24 לחוק הגנת השכר שנכנס לתוקף ב- 1.2.09 קובע כי יחויב המעסיק לנהל בתלוש השכר את רישום שעות העבודה, ימי העבודה ושעות נוספות בפועל.
  4. לא ניתן לכלול בחוזה עבודה סעיפים אשר מפרים זכויות אדם בסיסיות – כגון זכות ההתאגדות של עובדים או הזכות להגיש תביעה משפטית.
  5. לא יוכל מעסיק להוסיף סעיף השולל יחסי עובד מעביד – אלא אם מדובר בהתקשרות עם נותן שירותים וקבלן עצמאי, גם במקרה זה מה שייקבע בסופו של דבר האם התקיימו יחסי עובד מעביד הוא מבחן היחסים שהתקיימו הלכה למעשה.

משרדינו ישמח לעמוד לרשותך בעריכת חוזה חדש, ביצוע משא ומתן עם עובד וכן הגנה מפני תביעה.