חוקי עבודה בישראל

משרד עורכי דין דיני עבודה – עו"ד אריק שלו ושות'

חוקי עבודה, או בשמם השני דיני עבודה, נועדו להגן ולהבטיח את זכויות העובדים בכל המגזרים במשק. עיון קל בנתוני אגף אכיפת חוקי עבודה הכפוף למשרד התעשייה, המסחר ותעסוקה מראה כי בשנת 2009 לבדה הוטלו יותר מ-2000 קנסות מנהליים על מעסיקים והוגשו 368 כתבי אישום.

חוקי עבודה , אפוא, חשובים והם אלו שאחראים להסדרת יחסי עובד מעביד ומניעת ניצול והפליה בעולם העבודה ההפכפך.

חוקי עבודה מתחלקים לכמה סוגים עיקריים

חוקי יסוד

חוקי יסוד אלו הם חוקים מיוחדים שנועדו להוות בסיס חוקתי למדינה ואשר במידה ותחוקק בעתיד חוקה יהוו חוקי היסוד את הבסיס לאותה החוקה.  מתוקף חשיבותם, על מנת לשנותם דרוש רוב מיוחד במשכן הכנסת. זאת בניגוד לחוקים שאינם במעמד של חוקי יסוד.

מבין חוקי היסוד השונים ישנם שני חוקים שהינם רלוונטיים ביותר ליחסי העבודה בישראל והם: חוק יסוד חופש העיסוק, שמאפשר לכל אזרח לבחור את משלח ידו וחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שנועד למנוע 'עבדות' וכל פגיעה בגופו, רכושו, חירותו וכבודו של כל אדם.

חוקי מגן

חוקי מגן אלו הם חוקי עבודה שכשמם כן הם מטרתם להגן על ציבור העובדים במדינה. חוקי עבודה אלו הם חוקים לכל דבר ועניין והם משמשים מעין קווי מתאר לתנאי עבודה בסיסיים. לא ניתן להפר אותם אלא במקרה שמדובר בתנאים שמיטיבים עם העובד.

דוגמאות לחוקי מגן שכאלו הם: חוק הגנת השכר, חוק שכר מינימום, חוק גיל פרישה שוויוני, חוק שירות התעסוקה, חוק דמי מחלה, חוק שעות עבודה ומנוחה שמסדיר שעות נוספות למשל, חוק עבודת הנוער, חוק עבודת נשים, חוק הודעה לעובד, חוק פיצויי פיטורין, חוק חניכות, חוק הזכות לישיבה (בעת העבודה), חוק חופשה שנתית, חוק הסכמים קיבוציים, חוק שוויון זכויות לבעלי מוגבלויות, חוק עובדים זרים ועוד.

הסכמים קיבוציים

הסכמים אלו רווחו יותר בעבר וגם כיום משמשים הסכמים קיבוציים חוזה המסדיר תנאי עבודה בין עובדים מאוגדים , למשל באמצעות הסתדרות העובדים, למול מעביד או למול ארגון מעבידים.

הסכמים קיבוציים מתרכזים בעיקר בנושאים הללו: בתנאי עבודתו של העובד, ביחסי עבודה, בחובותיהם של הארגונים ובזכויותיהם ותנאי קבלת עובד לעבודה כמו גם בתנאי סיום עבודתו.

צווי הרחבה

צווים אלו נועדו לפרש, לתקן או לשפר הסכמים קיבוציים קיימים ולהחילם על עובדים וקבוצות עובדים, גם כאלו שאינם נכללים בהסכמים הקיבוציים. צווי הרחבה יכולים להינתן על ידי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה.

דוגמאות לצווי הרחבה אלו הם החזר דמי נסיעות לעובד, דמי הבראה, היקף שעות עבודה שבועיות ועוד.

עורכי דין דיני עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

זכויות עובדים(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חוק להגברת האכיפה של חוקי העבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

עובדי קבלן בישראל(פתח בטאב חדש בדפדפן)