חברות ניקיון

בפסק דין שניתן לאחרונה, חויב בנק הפועלים לשלם שכר וזכויות לעובדת קבלן שעבדה בניקיון בבנק. פסק דין זה משקף את הלך הרוח בפסיקה, כי לא ניתן להתחבא עוד מאחורי קבלניות הניקיון ולהמשיך לחמוק מתשלום זכויותיהם של העובדים.

אי שמירה על זכויות עובדי הניקיון

קיים דמיון רב בדפוסי אי השמירה על זכויותיהם של עובדי הקבלן בתחום הניקיון ואלו שבתחום השמירה והאבטחה. למעשה, במקרים רבים מדובר באותן חברות המספקות שירותי שמירה ושירותי ניקיון. חרף היותם של העובדים מוגנים בהסכם קיבוצי וצו הרחבה ממשיכות אלו לעשוק את העובדים. הגשת הצעות גירעוניות וזכיה במכרזי הפסד הינן דרך שבשגרה עבור קבלני הניקיון והנטל כמעט תמיד נישא על גבם של העובדים.

זכויות עובדי הניקיון

בדומה לעובדי השמירה גם בענף הניקיון והתחזוקה קיים הסכם קיבוצי ייחודי המסדיר את זכויות העובדים בענף, "הסכם עבודה קיבוצי בענף הניקיון והתחזוקה" מיום 15.1.1979. עם זאת מכיוון שמרבית חברות הניקיון הינם קבלניות שירותי שמירה וניקיון לאחרונה נפסק כי חברת שמירה וניקיון אשר מרבית עובדיה הינם עובדי שמירה, יחול על עובדי הניקיון גם צו ההרחבה לענף השמירה.

זכויות מעוגנות בצו ההרחבה בענף הניקיון

קרן פנסיה

לפי ההסכם הקיבוצי וצווי ההרחבה על המעסיק לבטח את העובד בקרן פנסיה מוכרת בסך של 6% משכרו של העובד לאחר שבעה חודשי עבודה ורטרואקטיבית מהחודש הראשון.

פיטורין

בהתאם לחוק פיצויי פיטורין, יהיה זכאי עובד שפוטר או שהתפטר בדין מפוטר לפיצויים לאחר עבודה רציפה של מעל לשנה. לעובד תינתן הודעה מוקדמת בתשלום של יום עבור כל חודש עבודה עד לשנה בו יזכה העובד להודעה מוקדמת של שבועיים. מתום השנה השלישית יהיה על המעביד לתת חודש הודעה מוקדמת.

בהתאם לקבוע בחוק יהיה על המעביד להפריש 8.33% משכר העובד לקרן פנסיה בגין פיצויי פיטורין.

פיצויי פיטורין בגין הפסד במכרז

הזכות לפיצויים בשל הפסד מכרז שמורה לעובדי החברות החתומות על הסכם הקיבוצי. עם זאת, בפסק דין דינמיקה שירותים נ' טטיאנה וורונין, נקבע, כי  סעיף 1 (א) לחוק  פיצויי הפיטורין אינו שולל זכאות לפיצויי פיטורין מעובדים שפוטרו על ידי מעסיקם הקודם, או בעת החלפת ספקי שירותי ניקיון, מקום בו הזכאות לפיצויים נכללה בהסכם הקיבוצי או כאשר קיים חשש כי המעסיק החדש אינו מקבל על עצמו או אינו מסוגל לקבל על עצמו את חובותיו של קודמו. במקרה זה אין מדובר בהחלפת מקום העבודה הפיזי אלא החלפת המעסיק והישארות באותו מקום העבודה. פסק דין נוסף קבע כי העברת העובד ממקום עבודה פיזי אחד לאחר בשל הפסד הספק במרכז מהווה כשלעצמו הרעה מוחשית בתנאי העבודה ולפיכך מזכה בהתפטרות בדין מפוטר.

חופשה והבראה

היקף שבוע העבודה בענף הוא 43 שעות שבועיות ונעשה בשישה ימי עבודה כאשר עבודה ביום ו' תקבע לשבע שעות אשר בגינן יתקבל שכר של שמונה שעות . שכר עובד חלקי יהיה לפחות שלוש שעות.

עובד העובד שבוע עבודה של חמישה ימים יזכה ב- 12 ימי חופשה בשנה ובתום שנתו השלישית והרביעית ל-13, בתום שנתו החמישית ל- 14 ועד לשנתו השמינית יהיה זכאי ל- 19 ימי חופשה בשנה. מעל לתשע שנים בחברת שמירה יזכה ב- 26 ימי חופשה בשנה. את החופשה השנתית ניתן לצבור עד שלוש שנים ובתום יחסי עובד מעביד זו ניתנת לפדיון כספי.

שבוע עבודה בן 5 ימים יקבל העובד יומיים פחות בכל שנה מעובד העובד שבוע עבודה בן שישה ימים והחל מהשנה התשיעית לעבודתו יקבל 23 יום בשנה.

העובד זכאי לחמישה ימי הבראה בשנה הראשונה. בשנה השניה ושלישית לשישה ימי הבראה, לאחר מכן ועד לשנה העשירית יהיה העובד זכאי לשבעה ימי הבראה בשנה, לאחר מכן המספר עולה לשמונה ימי הבראה עד השנה החמש עשרה ולתשעה בעבור כל שנה מהשנה העשרים ואילך.

ימי מחלה

בכפוף להצגת אישור מחלה, ישלם המעביד ביום השני והשלישי 37.5% מהשכר היומי ומהיום הרביעי ואילך 75%. העובד זכאי לקבל שכר עבור 18 ימי מחלה בשנה ורשאי לצבור עד 90 יום.

שעות נוספות

התוספת הקבועה בחוק לשעות נוספות הינה 25% על שעתיים נוספות ו- 50% על כל שעה נוספת לאחר מכן.

שכר עבודה בגין עבודה בשבתות וחגים יהיה בשיעור של 150% כאשר השבת מוגדרת כשלושים ושש שעות רצופות מכניסת השבת ועד צאתה. שתי שעות נוספות ראשונות בשבת ישולמו בשיעור של 175% אחוז מהשכר השעתי וכל שעה לאחר מכן תזכה ב- 200%.

הוצאות נסיעה

כמקובל בשוק העבודה יהיה על המעביד להשתתף בהוצאות הנסיעה לפי התעריף הזול ביותר למעביד ועד תקרה של 21.5 ש"ח ביום.

ביגוד

העובד בענף הניקיון זכאי גם לקבל ביגוד מהמעסיק אשר עליו להחזיר למעסיק בתום תקופת ההעסקה. המעסיק רשאי לנקות את עלות הבגדים במידה ואלו לא הושבו עם ניתוק יחסי עובד מעביד.