דמי הבראה

כל המידע על דמי הבראה: מקור הזכות, מועד תשלום, תנאי זכאות, שווי הזכות ועוד.

מהם דמי הבראה?

דמי הבראה הינם תשלום אשר משולם לעובדים על ידי מעבידם כשהשתתפות בהוצאות הבראה או חופשה של עובד.

הסיבה ההיסטורית בגינה שולמו דמי ההבראה נבעה מרצון לסייע לעובד לצאת לחופשה שנתית ולשוב לעבודה בכוחות מחודשים, אי לכך בעבר נדרש העובד להוכיח כי שהה במקום נופש או הבראה. כיום חובה זו בוטלה ודמי ההבראה משולמים לעובדים כך או כך.

המקור החוקי לדמי הבראה

לא קיים חוק דמי הבראה שמעגן את החובה לשלמם, מקור החובה בהסכם קיבוצי כללי במשק. צו ההרחבה להסכם קובע כי מספר ימי הבראה להם זכאי כל עובד יעלה בהדרגה בהתאם לוותק אותו עובד במקום העבודה. מהשנה הראשונה לעבודה זכאי העובד ל- 5 ימי הבראה ועד השנה העשרים בה זכאי ל- 10 ימי הבראה בשנה. עובד במשרה חלקית יקבל דמי הבראה באופן יחסי להיקף משרתו.

תנאי זכאות

מכיוון שחובת ההוכחה בדבר שהיה במקום הבראה בוטלה, התנאי היחיד אותו נדרש עובד למלא על מנת לזכות בדמי הבראה הינו השלמת שנת עבודה אצל אותו מעסיק.

גובה דמי הבראה

תעריף דמי הבראה ליום במגזר הפרטי עומד על 378 ש"ח ליום, ובמגזר הציבורי הוא עומד על 421 ש"ח לכל יום הבראה.

מועד תשלום דמי הבראה

דמי הבראה משולמים בדרך כלל באחד מחודשי הקיץ אולם ישנה אפשרות לשלם באופן יחסי בכל חודש ובלבד שהסכים העובד לשיטת תשלום זו ושהסכום הכולל לא ייפול מסכום דמי ההבראה המגיעים לעובד בהתאם להסכם הקיבוצי.

התיישנות

במקרה של תביעה לתשלום דמי הבראה אם נסתיימו יחסי עובד מעביד יהיה העובד זכאי לדמי הבראה בעד תקופה של שנתיים מיום סיום עבודתו, לאחר מכן תביעתו תתיישן. במקרה בו העובד ממשיך בעבודתו, יהיה זכאי העובד לדמי הבראה עד שבע שנים.

נופש במקום דמי הבראה

בעוד שאין העובד מחויב לדווח על נופש על מנת לזכות בדמי הבראה, הלכה פסוקה היא כי קיימת למעסיק האפשרות להוציא את עובדיו לנופש על חשבון דמי ההבראה. חשוב לציין כי זו לא חופשה שנתית וכי על המעסיק להקפיד למלא אחר שני תנאים בכדי שהנופש ייבוא על חשבון דמי הבראה: האחד כי עובדיו קיבלו הודעה מראש כי הנופש הינו על חשבון דמי ההבראה והסכימו לכך, אם בדרך של הודעה ואם בדרך של יציאה בפועל לנופש והשני כי הנופש אינו כולל כל תוכן מקצועי הקשור בעבודה. כלומר, מדובר בחופשה "נטו".

ישנם מעסיקים שמוציאים את עובדיהם לחופשה על חשבון דמי הבראה ומאפשרים להם להאריך את החופשה על חשבון דמי החופשה הצבורים העומדים לרשות העובדים.

הידעת?

• דמי הבראה אינם נכללים בשכר המשמש לחישוב פיצויי פיטורין.
  • הן חופשת הלידה והן תקופת שמירת הריון נכללות בחישוב הזכאות לדמי הבראה.
  • חרף המגמה הדווקנית של בית הדין לעבודה שלא להכיר בזכאות עובד לתשלום דמי הבראה כאשר טרם הושלמה שנת עבודה, ניכרת לאחרונה התגמשות מסוימת באשר לזכאות לדמי הבראה לעובדים אשר פוטרו בסמוך להשלמת שנת עבודה.

דמי הבראה – עורך דין

למשרדינו ניסיון רב במתן מענה לסוגיות דיני עבודה לרבות תביעות לתשלום דמי הבראה.

אם לא שולמו לך דמי ההבאה, מלא/י את הטופס ונציג ממשרדינו יצור עמך קשר בהקדם.

תאונה בעת פעילות נופש נחשבת כתאונת עבודה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

דמי הבראה – תקציר מידע לעובד(פתח בטאב חדש בדפדפן)

צו ההרחבה בדבר תשלום ימי הבראה(פתח בטאב חדש בדפדפן)

חופשת קיץ בחוק(פתח בטאב חדש בדפדפן)